Sökning: "jämställdhet övningar"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden jämställdhet övningar.

  1. 1. Ja, vi har mens hurså? : - En analys av hur Clara Henrys bok Ja jag har mens, hurså? kan inkluderas i svenskundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap; Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Frisk; Jasmine Sundblad; [2018]
    Nyckelord :Clara Henry; Ja jag har mens; hurså?; mens; jämställdhet; utbildning; pubertet; tabu;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Clara Henrys bok Ja jag har mens, hurså? (2016), en bok som lyfter tabun kring menstruation, som ett möjligt läromedel i ämnet svenska. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Henrys bok kan användas i svenskundervisningen för årskurs 4-6. LÄS MER

  2. 2. Sveriges självbild skapas på nyanländas bekostnad : en queerteoretisk och intersektionell kvalitativ innehållsanalys av ett metodstöd för jämställdhetsintegrering på HVB-hem

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Jeanna Isacson; [2016]
    Nyckelord :Normbildning; Jämställdhetsintegrering; Jämlikhet; Intersektionalitet; Heteronormativitet; Nyanlända; Sverige; Queerteori; Mänskliga rättigheter; Human rights; Social Sciences;

    Sammanfattning : Arbetet utgår från en riktad kvalitativ innehållsanalys av ett metodstöd för jämställdhetsintegrering på HVB-hem skapat av Länsstyrelsen Dalarna. Jämställdhetsintegrering av nyanlända görs genom övningar som främjar samtal. LÄS MER

  3. 3. Man är som man är. En undersökning om behovet av fortbildning i jämställdhet, genus och normkritik bland musiklärare på en gymnasieskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jonas Lundberg; [2014]
    Nyckelord :educational sciences; gender; gender equality; music; music education; norms; norm critical pedagogy; utbildningsvetenskap; musik; musikpedagogik; normer; normkritisk pedagogik; jämställdhet; genus; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att primärt att ta reda på vilka behov musiklärare på en gymnasieskola har av fortbildning kring jämställdhet, genus och normkritik i ensembleundervisning. I ett vidare perspektiv syftar också studien till att utgöra grunden för ett normkritiskt fortbildningsmaterial riktat till lärare i ensemble. LÄS MER