Sökning: "jämställdhet akademin"

Visar resultat 1 - 5 av 209 uppsatser innehållade orden jämställdhet akademin.

  1. 1. Viktiga pojkar och undanskymda flickor : En kvalitativ undersökning av könsrepresentation i läromedlet Spraks för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Eva-Lotta Eriksson; Kazan Muhamed; [2024]
    Nyckelord :kön; representation; läromedel; f-3; kvalitativ textanalys; jämställdhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att visa hur kön framställs i text och illustration i engelskläromedel för årskurs 3. Genom en kvalitativ textanalys framkom det att manliga karaktärer får mer utrymme än kvinnliga, att kvinnliga karaktärer passiviseras medan manliga karaktärer får ta plats samt att de könsöverskridande karaktärerna inte får vara starka. LÄS MER

  2. 2. Könsrollers påverkan på pojkar och flickors prestation i språkämnet : - En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Petronella Lodén; [2024]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Könsnormer; Könsskillnader; Läs- och skrivförmåga; Prestation; Språkämnen;

    Sammanfattning : Educational research in the Nordic countries has for decades shown a gender-gap inknowledge. Girls perform better than boys, especially in reading and writing. This paper is asystematic literature study with a qualitative approach. Eleven peer reviewed articles havebeen analysed. LÄS MER

  3. 3. "Föds man i det eller? Vad?" : En diskursanalytisk studie av förskollärares utsagor gällande genus, jämställdhet och normer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellen Pehrsson; Malin Hedlund Bergqvist; [2024]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; normer; normkritik; förskola; förskollärares perspektiv ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa diskurser om genus och jämställdhet som framträder i förskollärares utsagor om deras arbete i förskolan. Frågorna som besvaras av studien är “Hur talar förskollärare om könsstereotypa val och fria val i förskolan utifrån ett förutbestämt fall?” och “Framkommer det könsstereotypa normer i förskollärarnas utsagor? I så fall, vilka?”. LÄS MER

  4. 4. Förstår, kan och vill förskolepedagogerna? : En kvalitativ intervjustudie utifrån ett implementeringsteoretiskt perspektiv om förskolepedagogers förutsättningar att implementera förskolans jämställdhetsuppdrag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lovisa Hansson; [2024]
    Nyckelord :Jämställdhet; Jämställdhetsintegrering; Implementering; Närbyråkrater;

    Sammanfattning : Sweden has a longstanding tradition of working towards gender equality. Since 1994, the Swedish government's primary strategy for achieving gender equality policy goals has been gender mainstreaming. In practice, this means that a gender perspective should be considered in all policy areas affecting people's living conditions. LÄS MER

  5. 5. Strävan efter mångfald inom en homogen kontext : En kvantitativ studie om jämlikhet på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Toftgård Annie; Huhtamo Axling Alva; [2024]
    Nyckelord :Jämlikhet; jämställdhet; intersektionalitet; enkätstudie; diskursanalys;

    Sammanfattning : In this work, equity is examined from an intersectional perspective among the six municipalities in Halland County: Halmstad, Falkenberg, Varberg, Kungsbacka, Hylte and Laholm. The methods that laid the basis for the results consist of questionnaires and a quantitative discourse analysis. LÄS MER