Sökning: "jämställdhet genom historien"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden jämställdhet genom historien.

  1. 1. Vem var kungens fru? : En textanalys över framställningen av kvinnor och män i historieläromedel för mellanstadiet mellan 1980-2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Equality; teaching materials; curriculum; history; gender system; textual analysis; Jämställdhet; läromedel; läroplan; historia; genussystemet; textanalys;

    Sammanfattning : Jämställdhet är ett begrepp som på senare år har utvecklats och fått stor betydelse i samhället. I läroplanerna mellan 1980 och 2022 har begreppet jämställdhet förekommit men tillämpandet av begreppet har förändrats med tiden. Genom tidigare forskning framkommer det att kvinnor har varit underrepresenterade i historieläromedlen. LÄS MER

  2. 2. Den modiga mannen och hans svaga kvinna : En litteraturstudie över jämställdhetsperspektivet i läromedel i historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Gabrielsson; Julia Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Läromedel; historia; jämställdhet; genushistoria; kvinnor; mellanstadiet; 4-6;

    Sammanfattning : Läromedel ligger till grund för stora delar av historieundervisningen och det är därför viktigt att veta att läromedlen förhåller sig till läroplanens mål, dock finns det inga krav på att ett läromedel måste förhålla sig till läroplanen. Forskning belyser att lärare sällan granskar de läromedel som används. LÄS MER

  3. 3. Utmaningarna med en jämställd historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ashkan Jamali; Kerim Sutovic; [2019]
    Nyckelord :Aktörsperspektiv; Genus; Historiebruk; Historiemedvetande; Identitetsskapande; Jämställdhet; Läroböcker; Läromedel; Styrdokument;

    Sammanfattning : I styrdokumenten finns en strävan mot en jämställd undervisning men läroböckerna ger en kvinnofattig bild av historien. Detta grundar sig i att män oftast tagit en större plats i historien och detta gör att kvinnor som individer inte hörs i samma bemärkelse. LÄS MER

  4. 4. Porträtterandet av den kristna kvinnan - En analys av läroböcker som använts i undervisningen inom religionsämnet för grundskolans senare år under perioden 1962–2014

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Manavrah Ahmed; Dalila Sliti; [2018]
    Nyckelord :Kristna kvinnan; Läroplaner; 1962; Religionskunskap och lärande; Lgr11; Lgr 62; Lgr 69; Lgr 80; Lpo 94; Jämförande analys;

    Sammanfattning : Vi lever i en tid där genusfrågor flitigt diskuteras i olika sammanhang. Samhällsdebatten kring #metoo-initiativet, både motståndet och själva initiativet, är ett bevis på hur aktuellt och viktigt detta ämne är för vår samtid. LÄS MER

  5. 5. Spelar det roll att få spela boll? En jämförelse mellan Qatar- och Saudiarabiens investeringar i damsport

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Axelina Larsson; Alice Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Sport; Saudiarabien; Qatar; Feminism; Jämställdhet; Institutioner; Islam; Värdekonflikt; Identitet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Inför OS i London 2012 var Saudiarabien och Qatar två av tre kvarstående länder som ännu inte skickat kvinnliga atleter till spelen. De två länderna har genom historien värnat om sina strikt religiösa identiteter och delar en mycket konservativ syn på kvinnor. LÄS MER