Sökning: "jämställdhet hem"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden jämställdhet hem.

  1. 1. Livspusslet och den ojämna arbetsfördelningen i hemmet : En kvantitativ studie om sambandet mellan obetalt arbete och stress hos kvinnor

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Ingrid Roos; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; kvinnor; obetalt arbete; psykisk ohälsa och stress.;

    Sammanfattning : Sjukskrivning till följd av psykisk ohälsa ökar hos kvinnor och då framförallt ökar sjukfall på grund av stress. Tidigare studier har visat att kvinnor i heterosexuella förhållanden tar det större ansvaret för det obetalda hemarbetet vad gäller både planering och genomförande. LÄS MER

  2. 2. Jag lämnar ingenting åt slumpen : Kvinnors erfarenheter av obetalt arbete, stress och jämställdhet i den heterosexuella parrelationen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Stina Holst; [2023]
    Nyckelord :Heterosexuella parrelationer; jämställdhet; stress; kontroll; obetalt- och känslomässigt arbete;  ansvarsfördelning; över- och underordning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar hur kvinnor upplever stress, kontroll och jämställdhet i familjelivet i Sverige idag. Genom en kvalitativ metod har jag intervjuat fem kvinnor om deras erfarenheter och analyserat dessa med hjälp av feministiska teorier om könsnormer, respektabilitet och kvinnligt ideal. LÄS MER

  3. 3. Observationsstudie om normmedvetande förhållningssätt hos pedagogerna i grundskolan, en jämförelse mellan HKK och andra ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Manal Hassan; [2023]
    Nyckelord :Norms; norm-critical pedagogy; norm-conscious approach; heteronormativity; privileges; Normer; normkritisk pedagogik; normmedvetande förhållningssätt; heteronormativitet; privilegier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolverket ska skolan aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna till att bli goda samhällsmedborgare genom elevernas utbildning vilken där det ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Inom hem- och konsumentkunskap ska det ges möjligheter att reflektera över normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet samt kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll. LÄS MER

  4. 4. Fredrika Bremerförbundets viktigaste jämställdhetsfrågor i medierna. : En jämförelse under nedslagsåren 1979 och 1994.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionen

    Författare :Fanny Ljungblom; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Fredika Bremerförbundets huvudsakliga fokus kring vilka jämställdhetsfrågor som var viktigast imedia under respektive nedslagsår förändras över tid men kretsar i huvudsak kring kvinnans roller i yrkeslivet. 1979 ifrågasätts ökningen av deltidsarbete alltmer. LÄS MER

  5. 5. ”Just nu ser jag bara möjligheter!” En studie om skönlitteratur inom ämnet hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen för årskurs 7-9

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Edvardsson; [2022]
    Nyckelord :narrative imagination; fiction; home and consumer studies; didactic potential; reading act; didactic reading act; creative reading; equality; book talk; skönlitteratur; hem- och konsumentkunskap; didaktisk potential; kreativ läsning; narrativ fantasi; läsart; didaktisk läsart; boksamtal; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka möjligheter lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen för årskurs 7-9 ser att skönlitteraturen kan ha för att närma sig lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet samt undersöka hur ett arbete med skönlitteraturen som grund kan ta sig uttryck inom hem- och konsumentkunskapsundervisningen på lärarutbildningen. Två frågeställningar har legat som grund för uppsatsen: Vilka möjligheter och utmaningar kan skönlitteraturen erbjuda när lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen ska arbeta med lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet? Hur kan undervisningen kring jämställdhet och jämlikhet i ämnet hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen ta sig uttryck när den skönlitterära texten blir utgångspunkt? Intervjuer och gruppsamtal har använts för att samla in empiri och materialet har sedan diskuterats utifrån följande teoretiska begrepp – didaktisk potential, narrativ fantasi, kreativ läsning och didaktisk läsart. LÄS MER