Sökning: "jämställdhet i medierna"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden jämställdhet i medierna.
1. Hjältarna i kvartsfinalen mot kritiserade bronsmedaljörer : En kvalitativ textanalys om gestaltningar av herr- och damlandslaget i fotboll vid vinst och förlust under VM
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats undersöker hur Sveriges herr- och damlandslag i fotboll representerades i media under VM 2018 och VM 2023. Syftet med studien var att bidra med ökad förståelse och kunskap om hur mediegestaltningen ser ut och hur gestaltningsmönster kan variera beroende på kön och prestation. LÄS MER
2. Fredrika Bremerförbundets viktigaste jämställdhetsfrågor i medierna. : En jämförelse under nedslagsåren 1979 och 1994.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionenSammanfattning : Fredika Bremerförbundets huvudsakliga fokus kring vilka jämställdhetsfrågor som var viktigast imedia under respektive nedslagsår förändras över tid men kretsar i huvudsak kring kvinnans roller i yrkeslivet. 1979 ifrågasätts ökningen av deltidsarbete alltmer. LÄS MER
3. Maskulinitet i Kina i modern tid : Hur kinesisk media har diskuterat maskulinitet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur debatten kring maskuliniteten har sett ut i kinesiska media, om de maskulina och feminina männen presenterades olika samt om maskulinitetsdebatten reflekterar Kinas utmaningar. Det har främst diskuterats fem olika teman med ämnena: Jämställdhet, hälsa, nationalism, utbildning och populärkultur. LÄS MER
4. Medias makt och jämställdhet : En kvalitativ innehållsanalys av hur svensk nyhetsmedia gestaltar genus inyhetsrapporteringen rörande kändisar
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The purpose of this study is to contribute with a sociological understanding of how Swedish news media contribute to “doing” and maintaining gender in society as a result of their choices in the media around high profile people (“celebrities”). Previous research has studied gender and the media from other angles, but mostly focused on the fact that women are subordinate to men, rather than questioning how that is maintained by the media. LÄS MER
5. Att vara kvinna i ett mansdominerat yrke : En studie om jämställdhet i elbranschen
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för designSammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett genusperspektiv undersöka representationen av kvinnliga elinstallatörer i ett urval branschtidningar från år 2012 och 2018 samt att ta reda på hur man skulle kunna locka fler tjejer till branschen. Arbetsdelning bestående av könssegregering har alltid existerat på arbetsmarknaden. LÄS MER