Sökning: "jämställdhet i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 201 uppsatser innehållade orden jämställdhet i skolan.

  1. 1. Normer, vanor och musikinstrument : En jämförande studie av högstadieelevers attityder till musikinstrument i ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Christian Holmlund; [2018]
    Nyckelord :Musikpedagogik; musikinstrument; instrumentpreferenser; könsroller; genusperspektiv; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Normer, vanor och musikinstrument är en jämförande studie som syftar att undersöka högstadieelevers instrumentpreferenser ur ett genusperspektiv i och utanför skolan samt musiklärares resonemang kring genusmedvetenhet och normer gällande val av musik-instrument. Studien tar avstamp i styrdokument och tidigare forskning kring musik i ett genusperspektiv. LÄS MER

  2. 2. ”Men jag tänker på Flugornas Herre, det är ju bara killar där” : En kvalitativ studie rörande lärares arbete med skönlitteratur ur ett genusperspektiv.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Malcolm; Matilda Melin; [2018]
    Nyckelord :Genus; genusperspektiv; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Inledning: I ett samhälle som fortfarande präglas av stereotypiska könsroller har skolan enviktig funktion i att motverka att dessa reproduceras. Skolans styrdokument slår fast att skolverksamheten har ett ansvar att främja jämställdhet och bryta traditionella könsmönster. LÄS MER

  3. 3. Bild och formgivning, för vem? : Analys av rekryteringen till estetiska programmets inriktning bild och formgivning

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Annica Adsenius; [2018]
    Nyckelord :Estetiska programmet- Ojämn könsfördelning-Gymnasieval-Diskursanalys;

    Sammanfattning : Enligt skollag och läroplan ska skolan arbeta för jämställdhet och motverka traditionella könsroller. Ingen elev ska begränsas i sina val på grund av kön, etnicitet eller sexuell läggning. På estetiska programmets inriktning bild och formgivning har dock en särskiljande tendens avseende kön ökat under en längre period. LÄS MER

  4. 4. Hur aktualiseras genus och jämställdhet på lågstadiet i förhållande till den geografiska kontexten? : En jämförelse mellan två skolor, en på landsbygden och en i storstaden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Johanna Andersson; [2018]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; genuskodade mönster; genusperspektiv; landsbygd; storstad;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det ett jämställdhetsmål som innebär att pojkar och flickor ska gessamma möjligheter ochfåen likvärdig utbildning och inte bemötas, bedömas eller ha olikakrav ochförväntningar på sig på grund avsitt kön. Skolan har även ett ansvar att bryta traditionella könsmönster och låta eleverna utvecklasin förmåga och sina intressen oberoende könstillhörighet. LÄS MER

  5. 5. Värdegrundsarbete på högstadiet - En intervjustudie med högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Eva Susanne Hansson; [2018]
    Nyckelord :högstadiet; värdegrunden; värdegrundsarbete; relationellt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; högstadiet; värdegrunden; värdegrundsarbete; relationellt perspektiv; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Syfte och frågeställningar Syftet med mitt arbete är att genom ett elevperspektiv försöka undersöka hur några högstadieelever diskuterar värdegrunden för att ta reda på om värdegrunden genomsyrar vardagen och är integrerad hos eleverna eller om arbetet med värdegrunden är formaliserat och schemalagt. Följande frågeställningar besvarar arbetets syfte: ● Hur förstår eleverna skolans värdegrund såsom den framställs i styrdokumenten? ● Hur tolkas och bearbetas värdegrundsbegrepp tillsammans med eleverna? ● Hur arbetar eleverna med värdegrunden i skolan? ● Hur möter eleverna värdegrunden i skolan? Teoretisk förankring Detta examensarbete utgick från tidigare forskning inom värdegrundsarbete och empirin tolkades genom det relationella perspektivet och det sociokulturella perspektivet. LÄS MER