Sökning: "jämställdhet kön företag"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden jämställdhet kön företag.

  1. 1. “Jag gillar att vara omgiven av män, jag gillar deras sätt att tänka.” : En intervjustudie om 10 kvinnors upplevelser av att arbeta inom ett mansdominerat yrke

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Katrina Leice; Nerma Lojic; [2024]
    Nyckelord :women; IT; inclusivity; Kvinnor; IT-yrket; Inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte kvinnors upplevelser i sin yrkesroll och vilka strategier de använder för att anpassa sitt beteende för att balansera sin professionella roll med sin inre identitet. Genom semistrukturerade intervjuer med 10 kvinnor från två olika IT-företag undersöktes hur företagskulturen kan påverka kvinnors känslor om inkludering och karriärmöjligheter. LÄS MER

  2. 2. Påverkar vd:ns kön sambandet mellan prestation och avsättningsrisk?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sivertsson Albin; Ullerfors Elin; [2023]
    Nyckelord :Vd-avsättning; vd-utvärdering; prestationsutvärdering; vd kön; jämställdhet;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är frågor om jämställdhet ytterst aktuella. Sverige är ett av världens mest jämställda länder, detta till trots är endast ca 10% av alla vd:ar på publika företag kvinnor. LÄS MER

  3. 3. Structural sexism, “it's just a coincidence” : An interview study on the silence at Swedish advertising agencies

    Master-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Charlotte Elgtberg; [2023]
    Nyckelord :Advertising agencies; Sexism; Silence; Structural discrimination; Organizational communication; Feminism; Reklambyråer; Sexism; Tystnad; Strukturell diskriminering; Organisationskommunikation; Feminism;

    Sammanfattning : Sweden has been named one of the most equal countries in the world and is a role model for many. Despite this, there are hierarchies within companies that favor white middle-aged men. This has raised questions about what gender equality actually looks like in practice. LÄS MER

  4. 4. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmelie Modin; Joline Olsson; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; advertising; attitude; social responsability; feminist messages; equality; women’s empowerment; Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; marknadsföring; attityd; socialt ansvar; feministiska budskap; jämställdhet; women’s empowerment;

    Sammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER

  5. 5. Jämställdhet inom revisionsyrket : En studie om kvinnors och mäns förutsättningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Michaela Hansson; Kamila Nowak; [2022]
    Nyckelord :Auditor; gender; equality; career opportunity; Sweden; Mälardalen; quantitative approach; Revisor; kön; jämställdhet; karriärmöjlighet; Sverige; Mälardalen; Dalarna; kvantitativ analys;

    Sammanfattning : Jämställdhet är ett viktigt ämne där många stora företag strävar efter en jämställd arbetsplats, därför har vi valt att utföra en kvantitativ forskning med ett deduktivt tillvägagångssätt för att se hur de anställda inom revisionsyrket upplever jämställdheten. Syftet med studien var att undersöka om och i så fall till vilken grad det finns skillnader i jämställdheten för kvinnliga och manliga revisorers karriärmöjligheter i stora företag. LÄS MER