Sökning: "jämställdhet mångkulturell"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden jämställdhet mångkulturell.
1. Pedagogers strategier och bemötande gentemot vårdnadshavare i en mångkulturell förskola ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Vår förförståelse innan studien var att olika kulturer har olika syn på genus och jämställdhet mellan könen. Vi har använt oss av en kvalitativ metod där enskilda intervjuer har genomförts med sex pedagoger. LÄS MER
2. Under ytan - lärares perspektiv på värdegrundsarbete vid en svensk utlandsskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : När Skolinspektionen granskade skolors arbete med värdegrund i Sverige fann de att vissa segregerade skolor präglades av en trygg miljö men att eleverna där kunde visa en slags skenbar lojalitet. Vid observationer och intervjuer med eleverna kunde man finna åsikter som stred mot värdegrunden men som inte alltid kom upp till ytan. LÄS MER
3. Genus i historieundervisningen- En lägesanalys av hur genus införs, tillämpas och förmedlas på en multikulturell skola i Malmö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Sammanfattning/ AbstractVi har i vårt examensarbete granskat ett utvecklingsarbete med genus med på engrundskola med förhoppningen att detta kan ha en positiv inverkan på enutbildningsinstitution. I vår lägesanalys har vi granskat utvecklingsarbetet utifrånintervjuer och observationer för att undersöka vilka pedagogiska verktyg som användsför införandet och mottagandet av genus på Stenkulaskolan. LÄS MER
4. "Det ska inte spela någon roll vem du är" - En kvalitativ studie av svensklärares förhållande till genusperspektivet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som ämnar undersöka hur svensklärare ser på genusperspektivet i undervisningen, genom en kvalitativ studie där fem svensklärare bidragit genom intervjuer. Syftet är att undersöka hur svensklärare ser på att jobba utifrån ett genusperspektiv i svenskundervisningen. LÄS MER
5. Mångkultur och värdekonflikter. En fallstudie av en grundskola och en analys av skolans värdegrund i ett maktperspektiv
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med den värdegrund samt de mål och riktlinjer som finnsuppsatta i skolans styrdokument tar sig till uttryck i en etniskt och religiöst mångkulturell skola. Dessutom skakomplexiteten kring värden och värdeneutralitet inom svenska skolan belysas. LÄS MER