Sökning: "jämställdhet matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden jämställdhet matematik.
1. Att vara eller att icke vara normkritisk : En kvalitativ studie om elevers perspektiv på genusnormer och jämställdhet i matematikklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Matematik är ett ämne i skolan där pojkar under en längre tid har presterat bättre i än flickor. Forskning påvisar att människor följer genusnormer och Skolverket har flertalet gånger gjort revideringar i styrdokumenten som ska motverka obalansen mellan flickor och pojkars prestationer. LÄS MER
2. Factors that affect how much women and men invest
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : A popular type of investments are financial investments. Even though the Swedish society aspires for equality, there are still financial differences between the sexes. This thesis project focuses on what factors that affect the amount that women and men invest in stocks. LÄS MER
3. Bildanalys av matematikläromedel : ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Idag pratas det mycket om jämställdhet och i Sverige finns det tydliga direktiv och förbud mot att särbehandla någon på grund av könstillhörighet. Dessa direktiv finns att hitta i bland annat läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. LÄS MER
4. Elevers uppfattningar om teknikämnet : Hur uppfattar pojkar och flickor skolans teknikämne i årkurs 3?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Ända sedan 1900-talets tidigare del har det funnits en brist på teknisk kompetens. I samband med framväxten av det urbana samhället har behovet av denna kompetens successivt ökat. För att tillgodose dessa behov har staten länge försökt motivera elever att läsa vidare inom teknikämnet. LÄS MER
5. Normkritisk analys av matematikläromedel för de tidiga skolåren : En kvalitativ läromedelsanalys med fokus på genus, etnicitet och funktionsförmåga
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Studien behandlar hur illustrationer i matematikläromedel representerar normer som inkluderar eller exkluderar, med fokus på genus, etnicitet och funktionsförmåga. Temat är viktigt att undersöka då mångfald måste representeras i klassrummets läromedel, utifrån läroplanens värdegrund och uppdrag. LÄS MER