Sökning: "jämställdhet skolan genus"

Visar resultat 11 - 15 av 169 uppsatser innehållade orden jämställdhet skolan genus.

  1. 11. De bortglömda kvinnorna? : En kvalitativ intervjustudie hur lärare i mellanstadiet arbetar för att lyfta kvinnor i sin historieundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Hamrin; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; genus; läromedel; läroböcker; kvinnoperspektiv; jämställdhetsuppdrag;

    Sammanfattning : Alla Sveriges skolor har ett jämställdhetsuppdrag som innebär att all personal aktivt ska arbeta för en jämställd undervisning. All personal inom skolan ska fokusera på alla människors lika värde, individens frihet samt jämställdhet mellan kvinnor och män. LÄS MER

  2. 12. Jämställdhetsarbete i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Donja Khodr; Malin Kempe; [2022]
    Nyckelord :Genus; genussystem; genuskontrakt; jämställdhet; kollegialt arbete; kompensatorisk pedagogik; professionsperspektiv; lärare; skolledning; strategier;

    Sammanfattning : Jämställdhet är en central del i demokratin, och brist på jämställdhet har en påverkan på samhällsutvecklingen. Skolverksamheten är en central utgångspunkt i denna utveckling och har som uppdrag att fostra goda demokratiska medborgare som värnar om jämställdhet. LÄS MER

  3. 13. Genus och jämställdhet i den svenska skolan : En kunskapsöversikt om pedagogernas arbetssätt och elevernaspåverkan av genus och jämställdhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fatma Al-Ganas; Memic Zehra; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I påföljande kunskapsöversikt är syftet att studera samt skapa förståelse för genus och jämställdhet i den svenska skolan. Studiens frågeställningar lyder: "Hur arbetar pedagogerna med genus och jämställdhet?" och "Hur uppfattar och påverkas eleverna av genus och jämställdhet inom den svenska skolan?". LÄS MER

  4. 14. ”Hon fick ju ett bättre liv sen” : En kvalitativ studie om hur tolv elever i årskurs F-3 resonerar om den normbrytande versionen av sagan om Askungen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Lindell; [2021]
    Nyckelord :gender; critical literacy; didactic potential; children’s literature; student’s perceptions; norm-breaking; genus; critical literacy; didaktisk potential; barnlitteratur; elevers resonemang; normbrytande;

    Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att aktivt arbeta med frågor som rör kön, jämställdhet, rättigheter och möjligheter. Vidare ska skolan ge elever verktyg till att kritiskt kunna granska könsmönster samt ge elever en förståelse för hur dessa könsmönster kan begränsa människors livsvillkor (Skolverket, 2019). LÄS MER

  5. 15. Normmedvetna lärares jämställdhetsperspektiv på undervisningen : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Brömster; [2021]
    Nyckelord :Gender equality; gender; norm critical; reflexivity; intersectionality; elementary school; teachers’ perceptions; qualitative interview; Jämställdhet; genus; normkritik; normmedvetenhet; reflexivitet; intersektionalitet; grundskola; lärares uppfattningar; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Skolan ska genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv. Granskningar visar dock att det finns brister i skolors jämställdhetsarbete och det finns en rad jämställdhetsproblem i skolan. Många av problemen kan kopplas till könsnormer, varför svenska skolmyndigheter förespråkar ett normmedvetet förhållningssätt. LÄS MER