Sökning: "jämställdhet tv"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden jämställdhet tv.
1. “Jag är inte så bra på brottas, men jag är… jag är ganska envis.” : Icke-normativa förväntningar på kvinnlig säkerhetspersonal i en mansdominerad bransch.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka kvinnlig säkerhetspersonals upplevelser av att arbeta på en mansdominerad arbetsplats och det har sin grund i ett intresse för jämställdhet och genus. Intresseområdet kvinnlig säkerhetspersonal är relevant med anledning att det är en mansdominerad bransch som expanderar och som rekryterar allt fler kvinnor. LÄS MER
2. Fredrika Bremerförbundets viktigaste jämställdhetsfrågor i medierna. : En jämförelse under nedslagsåren 1979 och 1994.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Historiska institutionenSammanfattning : Fredika Bremerförbundets huvudsakliga fokus kring vilka jämställdhetsfrågor som var viktigast imedia under respektive nedslagsår förändras över tid men kretsar i huvudsak kring kvinnans roller i yrkeslivet. 1979 ifrågasätts ökningen av deltidsarbete alltmer. LÄS MER
3. Jag blir det för att en dag vill jag bli som dem : Idrottande tjejer & killars konsumtion av idrott i media
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : I den här studien undersöks hur idrottande tjejer och killar konsumerar idrott i media. Syftet med studien är att öka förståelsen för hur ungdomar som idrottar, mellan åldrarna 15–19, konsumerar idrott genom media samt ifall det är någon skillnad mellan tjejer och killar. LÄS MER
4. Damidrotten och den onda cirkeln : En jämförelse av public service och kommersiella etermediers sportrapportering
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Uppsatsen undersöker kommersialiseringens påverkan på sportrapportering ur ett jämställdhetsperspektiv. TV-kanalerna SVT och TV4 ligger till grund för undersökningen och deras största sportprogram Sporten och Sportnytt jämförs. LÄS MER
5. Vältrimmade herrar och mjuka kvinnokroppar : En hårresande undersökning om reklamernas värld
Kandidat-uppsats, Högskolan i HalmstadSammanfattning : In today's society, we are reached by media from several platforms and in many cases the media acts as mediators of gender norms. Although, the same product is sold, the design of the advertisements often differs depending on whether the target group is women or men. LÄS MER