Sökning: "jämställdhet uppnå"

Visar resultat 1 - 5 av 196 uppsatser innehållade orden jämställdhet uppnå.

  1. 1. När spricker glastaket? En arbetsrättslig studie om positiv särbehandling och könsfördelningen på arbetsmarknadens maktpositioner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Sara Linnéa Elliot; Elias Sundberg; [2024]
    Nyckelord :Diskriminering; positiv särbehandling; aktiva åtgärder; kvotering; jämställdhet; genusteori; könsmaktsordning; homosocial reproduktion.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sverige är känt som ett av världens mest jämställda länder och andelen kvinnor på arbetsmarknaden är bland de högsta i världen. Trots detta finns det fortfarande stora orättvisor när det gäller fördelningen bland maktpositioner på arbetsmarknaden. Män besitter fler och mer inflytelserika chefspositioner än vad kvinnor gör. LÄS MER

  2. 2. Distansarbetande kvinnor och mäns uppfattningar om vardagslivets bestyr : En kvalitativ studie ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Zetterlund Tidman; [2024]
    Nyckelord :Distansarbete; genus; könsnormer; obetalt arbete;

    Sammanfattning : I efterspåren av coronapandemin har möjligheten att kunna arbeta hemma öppnats upp mer och mer för arbetstagare och det ansågs intressant att fördjupa medvetenheten kring hur den nya moderna arbetsformen påverkar det obetalda hemarbetet. Då ojämställdhet inom det obetalda arbetet historiskt sett har rått, och även aktuella rapporter visar att det än idag råder ojämställdhet inom obetalt arbete, ansågs det även värdefullt att i studien ta avstamp ur ett genusperspektiv för att försöka få en djupare förståelse om grunden i ojämställdheten beror på könsnormer och hur det i sådana fall tar sig i uttrycksamt om distansarbete påverkar (o)jämställdheten i det obetalda hemarbetet och i sådana fall på vilket sätt. LÄS MER

  3. 3. Pojkar som vill leka med dockor, vad händer med dem? : En kvalitativ studie om hur pedagoger och rektorer, utifrån ett jämställdhetsperspektiv, resonerar kring den pedagogiska miljön och planerar inköp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stina Böttcher; Hedda Brixmark; [2024]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Könsmönster; Leksaker; Pedagogisk miljö; Könade och könsneutrala leksaker; Könsneutralt; Könat; Förskola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur några förskollärare och rektorer resonerar kring vilka material och leksaker som ska erbjudas barn i den pedagogiska miljön och hur inköp planeras utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Dessutom undersöks vilka utmaningar som kan finnas i att skapa en jämställd miljö. Tre förskolor deltar i studien. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsarbete i företag : En fallstudie på tolkning av hållbarhet samt vilka drivkrafter och hinder det finns med ett IT-konsultbolag hållbarhetsstrategi.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Jimmy Do; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; Sustainability Strategy; IT Consultancy Firm; Driving Force; Challenge; Hållbarhet; Hållbarhetsstrategi; IT-konsultbolag; Drivkraft; Hinder;

    Sammanfattning : Sustainability has become an increasingly relevant topic today where companies face societal pressure to contribute through sustainability efforts. The IT sector is rapidly changing with technological development, making research on sustainability strategies quickly outdated. LÄS MER

  5. 5. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER