Sökning: "jämställt och genuspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden jämställt och genuspedagogik.

  1. 1. Alla är olika men lika bra : En studie om genus och jämställdhet – inom de estetiska ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Ahlgren; Henna Palonen; [2021]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Förskola; Traditionella könsroller; Estetiska ämnen;

    Sammanfattning : I förskolan ska varje barn ges samma möjligheter till utveckling, lärande och lek, oavsett könstillhörighet. Vi har ändå kunnat se att barn ges olika möjligheter på grund av sitt kön, och att detta är som tydligast inom de estetiska ämnena. LÄS MER

  2. 2. Genuspedagogik i svenskämnet : En studie om vilka verktyg en lärare kan använda för att arbeta med genus och hur upplever eleverna det?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Robin Antsvee; Anna Nilsson; [2017]
    Nyckelord :elevperspektiv; genus i svenskämnet; genusmedvetenhet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om genuspedagogik i svenskämnet. Vi vill ta reda på hur man kan arbeta med genus i svenskämnet samt hur eleverna upplever pedagogiken. Syftet är att ta reda på hur en genuspedagogisk medveten lärare arbetar och vilka verktyg som används i svenskämnet för att främja genusmedvetenheten. LÄS MER

  3. 3. Vad leker ni? : Professionella pedagogers bemötande av flickor och pojkar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Joy Pitkänen; [2017]
    Nyckelord :Genus; jämställt och genuspedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden behandlas genus och jämställdhetsbegreppen och tillhörande forskning för att skapa en förståelse för hur det påverkar bemötandet i förskolan. Vidare beskrivs bemötandet och några former av bemötandet som jag har valt att fokusera på i min undersökning. LÄS MER

  4. 4. "Varför läser vi bara gubbar?" : En kvalitativ studie om fyra lärares genusperspektiv i gymnasiets litterära kanonförmedling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karin Lönnberg; [2012]
    Nyckelord :lärare gymnasiet genus kanon litteratururval svenskundervisning;

    Sammanfattning : Skolans roll som socialisationsagent är vida omtalad. I ett land som Sverige, där jämställdhet är ett högprioriterat område, borde verksamheten i skolan därför vara präglad av ett genusperspektiv. Gymnasieskolans styrdokument, i form av läroplaner samt kurs- och ämnesplaner, formulerar skolans värdegrund och strävansmål. LÄS MER

  5. 5. ”Det ligger i generna” - en studie om hur genus konstrueras samt hur genus kan ta form i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Richard Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Genus; medvetenhet; jämställdhet; kön;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Huvudsyftet med denna uppsats var att undersöka ett antal pedagogers inställning till genus samt hur de arbetarmed genus och en eventuell genuspedagogik i den vardagliga verksamheten. Under uppsatsen har jag dessutomfördjupat mig i utvald litteratur och forskning kring genusbegreppet och hur jämställdhet och ett arbete kringdetta kan ta form i förskola och skola. LÄS MER