Sökning: "järnväg olika aktörer"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden järnväg olika aktörer.
1. Cybersecurity in Railways : Identifying and Communicating Risks using System Dynamics Modeling
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Extensive digitization is currently underway in the railway sector, which has resulted in several benefits and improvements, but also challenges. The increased use of digital technologies increases the risks of vulnerabilities and susceptibility to cyberattacks. LÄS MER
2. BIM jämfört med traditionell projektering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Detta examensarbete handlar om Building Information Modelling, även förkortat BIM, i järnvägsbranschen. BIM är ett relativt nytt arbetssätt som börjar implementeras allt mer men samtidigt används traditionell projektering. LÄS MER
3. Samverkan mot ökad punktlighet : Analys av TTT (Tillsammans för tåg i tid)
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : The railway in Sweden has problems with punctuality, which creates additional costs forpassengers, operators and the infrastructure, which is a problem since a single actor cannotsolve alone. It is then required that more actors join forces and collaborate and for thisreason the industry has started a collaboration forum called TTT (Together for trains ontime). LÄS MER
4. Sjöfartens betydelse för ett fungerande Sverige - En studie över Sveriges krisberedskap vid avbrott i sjöfarten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Då den pågående Covid-19-krisen uppmärksammat hur känslig handeln och företagens värdekedjor är för störningar, har intresse kring Sveriges sjöfart och krisberedskap väckts. Genom en fördjupning inom detta område, vill vi med denna rapport belysa Sveriges beroende av sjöfarten. LÄS MER
5. Utöka användningsområdet av höghastighetsnätet i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Sverige ämnar bygga sina höghastighetsbanor som beräknas vara i drift 2035. Höghastighetsnätet löser kapacitetsproblemet i framtiden, Sveriges miljö-och klimatmål kräver mer järnväg och höghastighetsnätet kan öka tillgängligheten till möjliga arbeten inom 45 min restid (SJ u.å.). LÄS MER