Sökning: "järnvägsbro"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet järnvägsbro.

  1. 1. Utmattning av stålbroar och progressiv kollaps : Hur lokala utmattningsskador påverkar den totala säkerheten

    Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnad

    Författare :Ida Lyckstedt Danielsen; Alexander Ilic; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker omfattningen av utmattningsskador i stålbroar samt orsakerna till dessa. Genom en fallstudie på en järnvägsbro över Bryngeån i närheten av Örnsköldsvik studerades även vilken inverkan ett lokalt utmattningsbrott har på den totala säkerheten av bron. LÄS MER

  2. 2. Reduced stress method for steel in class 4 cross-sections : Evaluation of the reduced stress method for a railway bridge

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Therese Badrous; Ebba Lund; [2021]
    Nyckelord :FEM; Reduced stress method; Effective cross-section method; Local buckling; Steel cross-section; Class 4 cross-section; Railway bridge; FEM; Reducerad spänningsmetoden; Effektivt tvärsnittsmetoden; Lokal buckling; Ståltvärsnitt; Tvärsnittklass 4; Järnvägsbro;

    Sammanfattning : The effective cross-section method, also called reduced cross-section method is generally used for steel in class 4 cross-sections in considering local buckling. This method is a bit complicated and time consuming, which often leads to engineers not using profiles in class 4 cross-sections. LÄS MER

  3. 3. Dynamik och Dämpning för Samverkansbroar med Tågtrafik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Avdelningen för Konstruktionsteknik; Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi

    Författare :Martin Nilsson; [2021]
    Nyckelord :dynamisk analys; samverkansbro; ändskärm; järnvägsbro; höghastighetståg; modalanalys; direkt tidsintegration; vertikal acceleration; fjädrar; dashpot; jord-bro interaktion; BRIGADE Plus; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : För att svensk järnvägsinfrastruktur skall kunna vara konkurrenskraftig i jämförelse med mindre miljövänliga alternativ krävs kapacitetsutbyggnad och hastighetsökning av det svenska järnvägsnätet. Vid hastigheter över 200 km/h finns krav på att dynamiska analyser behöver utföras. LÄS MER

  4. 4. Finite Element Analysis of the Dynamic Effect of Soil-Structure Interaction of Portal Frame Bridges - A Parametric Study

    Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnad

    Författare :Turgay Dagdelen; Shaho Ruhani; [2018]
    Nyckelord :Soil-Structure Interaction; Railway Bridge; Portal Frame Bridge; Dynamic Analysis; Parametric Study; Nonlinear Analysis; Jord-struktur interaktion; Järnvägsbro; Plattrambro; Dynamisk analys; Parametrisk studie; Icke-linjär analys;

    Sammanfattning : In Sweden, the railway sector currently faces the challenge of developing its first high-speed railway line, in response to the need to provide faster domestic and international transport alternatives. High-speed train passages on railway bridges can cause resonance in the bridge superstructure, which induce high accelerations that should not exceed the limits stipulated in the current design code. LÄS MER

  5. 5. Dynamic Soil-Structure Interaction of a Portal Frame Railway Bridge - Numerical Analysis on a Case Study Bridge

    Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnad

    Författare :Rita Ikzer; [2018]
    Nyckelord :Dynamic Analysis; Soil-Structure Interaction; Damping; Railway Bridge; Portal Frame Bridge; Full FE-Modeling; Simplified Modeling; Dynamisk analys; Jord-struktur interaktion; Dämpning; Järnvägsbro; Plattrambro; Detaljerad FE-modellering; Förenklad modellering;

    Sammanfattning : In the field of structural dynamics, a broader knowledge about relevant phenomena that affect the dynamic behavior of railway bridges is vital for structural engineers and design code administrators. The knowledge might benefit in an increased understanding of e.g. the resonance phenomena, and in improvements of the existing design codes. LÄS MER