Sökning: "jönköping programmering"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden jönköping programmering.

  1. 1. Kontrastera mera i programmeringsundervisningen : En learning study om hur lärare på lågstadiet kan designa undervisning som utvecklar elevers förståelse för sekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Natalie Bäverholt; [2023]
    Nyckelord :programmering; stegvisa instruktioner; variationsteori; learning study; undervisningsdesign;

    Sammanfattning : Programmering är en relativt ny del av den svenska skolans läroplan och forskning visar att lärare känner osäkerhet över såväl lektionsinnehåll som design. Enligt rådande läroplan ska elever i årskurs 1–3 ges möjlighet att utveckla förståelse för entydiga stegvisa instruktioner. LÄS MER

  2. 2. Robotars användning i förskola : En sociokulturell studie om Blue-bot och Bee-bot

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Lundgren; Hanna Olsson; [2023]
    Nyckelord :Blue-bot; Bee-bot; Förskola; robot; datalogiskt tänkande; programmering; färdighet; kunskap; undervisning; analog programmering; sociokulturell;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om robotarna Blue-bot och Bee-bot. Syftet är att ta reda på hur robotar används av utbildade pedagoger samt vilka färdigheter och kunskaper de beskriver att barnen utvecklar av att använda robotar. LÄS MER

  3. 3. Vilket innehåll och hur ska det läras ut? : En kvalitativ intervjustudie om lärares kunskaper inom programmering i matematikämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sanna Hultman; [2023]
    Nyckelord :matematik; programmering; undervisning; Mathematical knowledge for teaching;

    Sammanfattning : Programmering är ett relativt nytt innehåll i matematikämnet för årskurs 1–3 då det infördes i läroplanen 2018. Därmed finns ett intresse att undersöka hur lärare bedriver programmeringsundervisning. LÄS MER

  4. 4. Tolerans av animerat ljus : Vilken storlek och hastighet är nödvändig för att skapa ett sömlöst och mjukt animerat ljus

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Ebba Olsson; Esther Strömberg; [2023]
    Nyckelord :Animation; Cars; Comfort; Diodes; DMX; Exterior and Interior Lighting; LED; LED-Strip; Programming; Animering; Bilar; Dioder; DMX; Exteriör och interiör belysning; Komfort; LED; LED-list; Programmering;

    Sammanfattning : De senaste 10 åren har utvecklingen av LED öppnat stora möjligheter för kreativa lösningar av belysning. Exempelvis kan färgglad och dynamisk fasadbelysning tillverkas. I denna studie undersöks det hur animerat ljus upplevs och hur det skapas en mjuk och sömlös effekt. LÄS MER

  5. 5. Programmering inom matematikämnet : Hur och när använder eleverna kroppen som verktyg när de programmerar en robot

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Lärandepraktiker i och utanför skolan (LPS)

    Författare :Alma Bragde; [2023]
    Nyckelord :Programmering; förkroppsligad kognition; matematik; kroppen som verktyg.;

    Sammanfattning : När eleverna möter undervisning som grundar sig i teorin förkroppsligad kognition kan elevernas engagemang öka samt att deras resultat kan förbättras genom att de får använda kroppen. Eleverna kan använda kroppen på flera olika sätt vid programmeringsundervisning, exempelvis när eleverna programmerar en robot, då eleverna får använda kroppen för att få syn på vridningar och hur roboten ska ta sig fram. LÄS MER