Sökning: "jämställdhet"

Visar resultat 21 - 25 av 105 uppsatser innehållade ordet jämställdhet.

  1. 21. Pedagogers åsikter och erfarenheter gällande digitala undervisningsverktygs möjligheter för ett mer aktivt lärande : Hur digitala verktyg kan bidra till en ökad inlärning genom ökad interaktion och interoperabilitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Karwan Gara; [2022]
    Nyckelord :digitalisation; digital resources; digital education; interactivity; interoperability; interface; educator;

    Sammanfattning : In recent years, we have witnessed a faster pace of implementation of digital resources in schools, not least due to the covid-19 pandemic. Digital education tools are today considered a main component of schools and are seen as a hygiene factor. LÄS MER

  2. 22. Hur brist på könsuppdelade data leder till olämpliga byggnadsutformningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Elina Farsi; [2022]
    Nyckelord :gender data gap; gender perspective; housing design from a gender equality perspective; gender management; the importance of anthropometric basic facts and standardization work towards gender; könsuppdelade data; genusperspektiv; bostadsutformning ur ett jämställdhetsperspektiv; genushantering; antropometriska basfaktas betydelse samt standardiseringsarbete gentemot genus;

    Sammanfattning : Inom sociologins, miljöpsykologins och kulturgeografins verksamhetsområde undersöks det bland annat hur människan påverkas av den byggda miljön. Det är därför väsentligt att undersöka hur människor förhåller sig till den byggda miljön och framför allt till byggnader genom att lyfta fram strukturer som kan användas i arbetet för jämställdhet. LÄS MER

  3. 23. “Ger du pengarna till mannen så kan du ju bara slänga dem i sjön” : En kvalitativ studie om hur jämställdhet och genus konstrueras inom verksamheten ekonomiskt bistånd.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Erika Hansson; Amanda Persson; [2021]
    Nyckelord :social work; financial assistance; payment methods; gender; gender equality;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the handling process within financial assistance from a gender equality perspective, in order to problematize and create a deeper understanding of notions of gender in the social services. The different working methods of the social services were compared with the politically based gender equality goals. LÄS MER

  4. 24. "Man har bara porren som referens för sexualundervisningen" : En studie om högstadielärares erfarenheter av att undervisa i sex- och samlevnad

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lydia Langefalk; Fanny Lundberg; [2021]
    Nyckelord :sex- och samlevnadsundervisning; högstadieundervisning; högstadielärare; ungdomar; elevhälsa; kurator;

    Sammanfattning : Sex- och samlevnadsundervisningen har varit obligatorisk i skolan sedan 1955, däremot visade en nyligen gjord granskning av Skolinspektionen (2013) att lärare upplevde svårigheter när det kom till att undervisa i ämnet sex- och samlevnad. Granskningen visade också på ett stort behov av kompetensutveckling hos lärarna. LÄS MER

  5. 25. En studie om elevers medvetenhet om genus och jämställdhet : Betydelsen av litteratururval och boksamtal för att uppfylla F-3-lärares uppdrag att främja elevers genusmedvetenhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Kajsa Dysholm; [2021]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; genusnormer; genusmedvetenhet;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to show how a curated selection of literature to be discussed in class will reflect and have an impact on pupils' expressed awareness of gender and equality. Three picturebooks with different perspectives on gender and equality were selected and read in class. LÄS MER