Sökning: "jacobsen thorsvik teori"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden jacobsen thorsvik teori.

  1. 1. ”Ibland kan man känna att man är mer ensam nu” : En fallstudie om de anställdas upplevelser av arbete i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Ella Goja; Emelie Engman; [2017]
    Nyckelord :Telia; activity-based office landscape; organization-culture; communication; work environment; office; workplace; Telia; aktivitetsbaserat kontorslandskap; organisationskultur; kommunikation; arbetsmiljö; kontor; arbetsplats;

    Sammanfattning : It is becoming increasingly common for offices to change and move from the traditional cellular office to open and activity-based landscapes. These offices are adapted to working needs and are said to be flexible where employees themselves can choose how and where they want to sit and work. LÄS MER

  2. 2. Används balanserade styrkort som ett motiverande verktyg? : En fallstudie inom en kommunal förvaltning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Michelle Ljung; Viktoria Carlsson; [2014]
    Nyckelord :organisation; ekonomistyrning; balanserade styrkort; motivation; anställda;

    Sammanfattning : Engagerade medarbetare kan leda till ökad effektivitet och produktivitet, men även till ökad kundnöjdhet och lägre personalomsättning. Arbetsmotivation kan bidra till ett ökat engagemang och en organisations val av ekonomistyrningsverktyg kan därmed påverka motivationen. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogisk skolutveckling. En studie om roller och samarbete mellan specialpedagoger och skolledare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Vernesa Slatina; [2010-07-05]
    Nyckelord :skolutveckling; specialpedagog; rektor; organisationsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om och i så fall hur grundskolor, arbetar med specialpedagogiska skolutvecklingsfrågor samt vilken roll skolledare respektive specialpedagoger har i denna process. Syftet har utmynnat i följande forskningsfrågor: Finns det någon specialpedagogisk skolutveckling på de undersökta skolorna och om, hur beskrivs den av rektorer och specialpedagoger i så fall? Hur ser specialpedagogens roll ut i den eventuella skolutvecklingen? Hur ser rektorns roll ut i skolutvecklingen? Finns det något samarbete mellan specialpedagog och rektor i skolutvecklingsprocesser och hur ser det ut i så fall? Teori: Uppsatsen tar utgång i rationalistisk organisationsteori som till skillnad från naturvetenskapliga teorier inte söker sig efter absoluta sanningar utan talar snarare om sannolikheter och regelbundenhet (Jacobsen & Thorsvik). LÄS MER