Sökning: "jag är glad"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden jag är glad.

  1. 1. “Man pratar väl inte så mycket om känslor?” Upplevelsen av låg affektmedvetenhet hos personer med erfarenhet av mobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Linnéa Carlsson; [2024]
    Nyckelord :erfarenheter av mobbning; interoceptiv inferens; alexitymi; affektmedvetenhet; skam; experiences of being bullied; alexithymia; affect consciousness; interoceptive inference; shame; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska upplevelser av låg affektmedvetenhet hos unga vuxna med erfarenhet av mobbning. Det övergripande syftet var att öka förståelsen för vad denna grupp kan behöva hjälp med i psykoterapi. Åtta studenter (18-22 år) med låg affektmedvetenhet intervjuades. LÄS MER

  2. 2. Hur musikutövare anpassar sina mentala behov efterkarriär och framgång : Synen på 'att lyckas' i relation tillvälmående

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Philip Hjelmstedt; [2023]
    Nyckelord :Karriär; framgång; musik; välmående; hälsa; förväntningar; tillhörighet; kompetens; psykologi; mental hälsa;

    Sammanfattning : Musikindustrin förändras ständigt och ställer nya krav på dem som arbetar inom den. Med denna undersökning vill jag ta reda på hur musikarbetare från tre olika generationer känner kring sitt arbete med musik. Vad är enligt dem en framgångsrik karriär, vad innebär ”att lyckas” och vad är viktigt för att hålla i längden. LÄS MER

  3. 3. Jag känner själv hur glad jag blir, jag blir så glad alltså det är ju inte klokt : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt i relation till musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Felicia Miltén; Annie Strandberg; [2023]
    Nyckelord :Musik; förskollärare; förskola; musikalitet; mål och medel; fenomenologi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Musik utgör en stor del i förskolans vardag och bedrivs både på barns och förskollärares initiativ. Det råder inget tvivel om att musik bidrar med glädje i och utanför förskolans väggar och kan gynna barns utveckling på ett mångsidigt sätt. LÄS MER

  4. 4. Jag älskar inte min kropp, men jag är glad att den finns, och att jag finns i den - En kvalitativ studie om tonårstjejers relation till kroppen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Hanna Hasselqvist; Kamille Lulu Benthien Kristensen; [2023]
    Nyckelord :teenagers; adolescence; girls; body; embodiment; tonåringar; flickor; kroppen; kroppslighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to explore adolescent girls’ relationships to their body through the concept of embodiment. Eleven female junior high school students aged 14-15 years old were interviewed about their experiences and perceived changes connected to their relationship with their body. LÄS MER

  5. 5. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER