Sökning: "jag har intervjuat"

Visar resultat 1 - 5 av 1238 uppsatser innehållade orden jag har intervjuat.

  1. 1. ”Den utmaning som jag ser är att inte glömma bort de flerspråkiga barnen”. En kvalitativ forskningsstudie om förskollärares uppfattningar om flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Carlson; Felicia Kopp; Senita Béwe Andersson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; uppfattningar; förhållningsätt; strategier; utmaningar; förskollärare; intervju;

    Sammanfattning : Avsikten med följande studie är att genom intervjuer ta reda på förskollärares uppfattningar om flerspråkighet i förskolans verksamhet. Syftet är att ta reda på om alla barn har samma förutsättningar att utveckla sitt modersmål då granskningar har visat att arbetet med flerspråkighet behöver förbättras. LÄS MER

  2. 2. Genrepedagogik i undervisningen på grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sofie Rubensson; [2024]
    Nyckelord :The circle model; genre pedagogy; setting; formalized teaching; functionalized teaching; invisible teaching; visible teaching; Cirkelmodellen; genrepedagogik; inramning; formaliserad undervisning;  funktionaliserad undervisning; osynlig undervisning; synlig undervisning;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete undersöker jag hur svensklärare gestaltar genrepedagogik i sin undervisning i ämnet svenska och vilken potential genrepedagogik tillmäts och på vilka grunder. Genrepedagogiken är en stram undervisningsmodell som har sin grund i Australien där undervisningsidealet är synlig undervisning där man namnger språkets delar och lär utdem till eleverna från tidig ålder. LÄS MER

  3. 3. Kontrollens vara eller inte vara? En jakt på det levande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Hanna Göland; [2023-07-03]
    Nyckelord :skådespelare; skådespeleri; föreställningsperiod; spelperiod; återskapa; upprepa; kontroll; avspänning; preparation; förberedelse; acceptans;

    Sammanfattning : På vilket sätt bör skådespelaren arbeta för att leverera en föreställning kväll efter kväll? Hur kan jag och ensemblen tillsammans förhålla oss till det överenskomna, men samtidigt vara närvarande i vad som händer i stunden, och hålla föreställningen levande? Arbetet utgår bland annat från praktiska undersökningar under min praktikperiod på Östgötateatern och samtal med skådespelarna Jesper Barkselius och Lisa Lindgren. Jag har även inspirerats av texter ur böcker som bland annat Skådespelarens musikalitet av Sven Bjerstedt där han intervjuat skådespelare om skådespeleri i relation till det levande och vad det är att spela en föreställning. LÄS MER

  4. 4. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag undersökt på vilka sätt mitt medvetande om min icke normativa kropp i ett vitt rum, påverkar min idévärld, kreativitet, och mitt konstnärliga uttryck och hur jag med hjälp av musikens terapeutiska och läkningsförmåga kan bearbeta dessa erfarenheter genom metoder som gråt och meditation innan och under min skapandeprocess, övningsprocess och på scen. För att undersöka detta har jag arbetat med att gråta inför en vit blick och mediterat med kristallskålar och intervjuat människor. LÄS MER

  5. 5. Från noll till föreställning - Ett utforskande arbete kring skapandet av ett musikdramatiskt verk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Otto Falk; [2023-03-28]
    Nyckelord :kreativitet; skapande; process; föreställning; dramatisk musik; grupparbete;

    Sammanfattning : Undersökandet har varit kring hur skapandet av musikdramatiska låtar kan gå till och hur de låtarna sen blev till en föreställning. Det har varit ett grupparbete bestående av tre personer där det mesta av skapandet har skett på distans. LÄS MER