Sökning: "jag och mina språk"

Visar resultat 1 - 5 av 226 uppsatser innehållade orden jag och mina språk.

  1. 1. Vilka attityder till handskrift finns i en lärargrupp? : Intervjuer av lärare i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Per-Johan Svensson; [2024]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; digitala verktyg; handskrift; skriva för hand; tangentbordsskrivning;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen sedan 1980-talet gjorde sitt intåg och meningarna går isär om hur detta påverkar elevernas utveckling. En del menar att skrivandet kräver visuella och taktila stimuli som sker i kontakt med penna och papper för få den bästa läs- och skrivutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om barns språk utvecklas genom lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Fekran Sawwan; [2023]
    Nyckelord :fantasi; förskollärare; kommunikation; kreativitet; leka med barn; språkutveckling; och språkverktyg;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärarens uppfattning om barns språkutveckling främjas genom lek på förskolan, samt vilka verktyg beskriver förskollärarna att de används. Med hjälp av kvalitativa analysmodeller av intervjuer implementerade och skrev jag ner förskollärares svar på mina frågor om barns språkutveckling och samlade in det viktigaste datamaterialet. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om språkutveckling och inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva Triantafyllidou; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling; inkludering; kommunikation; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på hur förskollärare kan arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling och inkludering i förskolan. För att få fram ett resultat har jag gjort fyra kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Vad sa ni att ni sa, sa du? : En undersökning av svensktalandes attityder till niande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Norna Molin; [2023]
    Nyckelord :det nya niandet; niande; ni-tilltal; språkattityder; språkbruk; tilltal;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i uppsatsens syfte att undersöka svensktalande personers attityder till och bruk av tilltalsordet ni i 2020-talet språkbruk har jag genomfört en enkätundersökning. I enkätundersökningen fick mina respondenter svara på frågor kring sitt bruk och sina attityder till tilltalsordet ni men även böjningsformen er. LÄS MER

  5. 5. Aino K – barnen, kärleken och döden: En scenmusikalisk gestaltning av den finsk-estniska författaren Aino Kallas

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johanna Maria Fiskaali; [2022]
    Nyckelord :Kallas; Monologue play; Pylkkänen; Scriptwriter; The singer’s expanded role; Song translation; Stage musical performance; Performing Arts;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det här masterarbetet är en processbeskrivning av hur monologpjäsen Aino K – barnen, kärleken och döden blev till. Utgångspunkten för pjäsen var Tauno Pylkkänens sångcykel op. 21, Dödens svan, som består av fem tonsatta dikter av den finsk-estniska författaren Aino Kallas. LÄS MER