Sökning: "jag utveckling i tonåren"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden jag utveckling i tonåren.
1. Fråga mig och jag ska berätta: En systematisk litteraturöversikt om att undersöka faktorer som påverkar identifiering av sexuellt riskutsatta ungdomar
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Under tonåren ligger stort fokus på sexualitet och en stor del av ungas utveckling innebär att ta risker. Låg kunskap och erfarenhet tillsammans med ungdomars impulsivitet är bland annat orsaker till att de har en tendens att utsätta sig för risker vilket kan leda till konsekvenser för den egna reproduktiva och sexuella hälsan. LÄS MER
2. "Jag vill sluta" : Tre blåspedagogers tankar om hur deras elever motiveras till att fortsätta spela
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur blåspedagoger i musik- och kulturskolan arbetar för att motivera blåselever i tonåren. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer där tre erfarna blåspedagoger deltog. LÄS MER
3. “Oj, vem är jag nu?” - gymnasieelevers tankar kring kroppens betydelse för identiteten
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka tonåringars tankar kring kroppens betydelse för identiteten. Femton gymnasieelever i åldrarna 16 – 17 år deltog i fokusgruppsintervjuer i början av andra året på gymnasiet. LÄS MER
4. Kvinnliga artister som förebilder i musikbranschen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/MusikvetenskapSammanfattning : Denna uppsats studerar betydelsen av förebilder för den musikaliska utvecklingen hos kvinnliga låtskrivare och artister samt hur dessa förebilder väljs. Den empiriska studien baseras på strukturerade djupintervjuer, som avgränsas till tre svenska kvinnliga låtskrivande artister. LÄS MER
5. Processbarhet i skrift
Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : Det här är en studie som undersöker utvecklingsgången av vissa grammatiska strukturer iskriven text. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad elever behärskar skriftligt när debedöms utifrån betygsskalan EUM (ej uppnått målen), G, VG och MVG. LÄS MER