Sökning: "jag-du jag-det"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden jag-du jag-det.

  1. 1. Mötet mellan lärare och elev : Martin Bubers filosofi applicerad på den nutida pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dan Berg; [2023]
    Nyckelord :Meeting; pedagogy; authenticity; focal point; relations; Möte; pedagogik; autenticitet; brännpunkt; relationer;

    Sammanfattning : Den relationella pedagogiken är svårformulerad. Därtill är den svår att undersöka empiriskt. Martin Bubers dialogfilosofi ger dock ett väl genomtänkt stöd för teoribildningen och diskussionen om den relationella pedagogik som jag applicerar på den nutida svenska skolan. LÄS MER

  2. 2. ” …OCH EN DEL DOM HAR DET BARA, FINGERTOPPSKÄNSLAN!” : En kvalitativ studie om fritidspedagogers syn på relationsskapandet med barnen i fritidsverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lukas Johansson; [2020]
    Nyckelord :omsorgsuppdraget; tyst kompetens; naturbegåvning; Jag-Det; Jag-Du; instrumentellt synsätt; interaktionistiskt synsätt; den mellanmänskliga vägen;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att bidra med förståelse kring fritidspedagogers uppfattning och arbete med ämnet relationsskapande med barn, och hur yrkesgruppens ambitioner i arbetet ter sig. Studien baseras på fyra kvalitativa intervjuer med fritidspedagoger, vilka besitter varierande erfarenhet och arbetar på fyra olika skolor inom Umeå kommun. LÄS MER

  3. 3. Mångkulturalitet och religion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leunora Mustafa; Gustaf Ledeby; [2020]
    Nyckelord :exkludering; inkludering; kommunikation; Martin Buber; mångkulturalitet; relation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån de ställda frågeställningarna undersöka hur lärare arbetar med didaktiska utmaningar i ett mångkulturellt klassrum i undervisningen och hur mångkulturaliteten påverkar undervisningen. Det som undersökts är vad för verktyg som behövs för att motarbeta dessa utmaningar lärarna ställs inför. LÄS MER

  4. 4. Vårdnadshavares perspektiv på tillitsfulla relationer : En kvalitativ studie av vårdnadshavares uppfattningar och beskrivningar av tillitsfulla relationer mellan dem och förskolans pedagoger.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Joanna Carlsson; Linn Björkebo; [2020]
    Nyckelord :Tillitsfulla relationer; relationer; vårdnadshavare; pedagog; förskola; hem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om och förståelse för vårdnadshavares perspektiv på tillitsfulla relationer mellan förskola och hemmet, vilket lyfts fram i läroplanen som en betydelsefull del av förskolans utbildning (Skolverket, 2018, s. 8). LÄS MER

  5. 5. Bemötande av personer med psykossjukdomar – en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Cecilia Ekdahl; [2011-02-08]
    Nyckelord :bemötande; psykossjukdom; kommunikation; subjektgörande;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka vad personalen på en akutpsykiatrisk heldygnsvårdsavdelning tycker är ett gott bemötande och hur professionella i socialt arbete kan använda sig av denna kunskap. Frågeställningar Studiens frågeställningar är: Vilka är dina erfarenheter av vad som fungerar bra i mötet med patienter? Använder du dig av några specifika metoder och strategier i ditt arbete som du har märkt fungerar bra i mötet med patienter?, Talar ni i arbetsgruppen om metoder och strategier som fungerar bra i mötet med patienter? Tror du att det som händer i mötet mellan dig och patienter har någon effekt på behandlingen? Metod En kvalitativ metod har använts för att genomföra studien. LÄS MER