Sökning: "jan björklund"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden jan björklund.

  1. 1. Med “bibliotekarieögon” på litteraturen : En undersökning av åtta skolbibliotekariers professionella läsning

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Janna Björklund; Jennie Skynäs; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; skolbibliotekarie; lästid; läsfrämjande; profession; professionsteori; litteraturförmedling;

    Sammanfattning : Swedish children's reading abilities are decreasing according to the PIRLS 2021 results, which puts pressure on school librarians as they have a unique position in their work when promoting literature for children. But are school librarians’ given time during their workday to actually read the books that they are promoting? The aim of this Master’s thesis is to examine the conditions of, and the expectations on, school librarians’ own professional reading, with an emphasis on reading time at work. LÄS MER

  2. 2. Från "kunskapsflum" till "bottenlöst mörker" : En jämförande undersökning av hur synen på skolan och eleverna förs fram i svenska dagstidningar 1982 och 2013

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Catarina Hemmander; [2022]
    Nyckelord :skolkris; skolpolitik; skrivkrisdebatten; kunskapsbrister; flumskolan; pragmadialektisk argumentationsanalys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur synen på skolan och vad eleverna lär sig framställs i svenska dagstidningar: 1982, då omfattande förändringar ägde rum i den svenska skolan och inrikespolitiken och 2013 då skolan var i fokus med anledning av de negativa Pisa-resultaten. Syftet med uppsatsen är att studera hur debatten om skolkrisen har förändrats i dagstidningar i anslutning till valrörelserna 1982 och 2013. LÄS MER

  3. 3. P3 - Vänsterliberal smörja? : En kvalitativ studie om partiskhet i partiledarintervjuerna i Morgonpasset i P3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Kajsa Wede; Clara Ericsson; [2019]
    Nyckelord :Morgonpasset i P3; power; radio; political communication; unbiased; party leader; CDA; critical discourse analysis; party leader interview; Morgonpasset i P3; makt; radio; politisk kommunikation; opartiskhet; partiledare; CDA; kritisk diskursanalys; partiledarintervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det går att identifiera partiskhet i frågorna programledarna ställer till partiledarna i Morgonpasset i P3:s inslag partiledarintervjuer, som sändes 2018. Problemet som leder fram till syftet är att public services anses vara vänsterorienterade i deras sändningar trots krav på opartiskhet i sina riktlinjer. LÄS MER

  4. 4. Från E till A, den nya betygsskalan i teater. : En studie om kunskapskraven i Scenisk gestaltning 1

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Martin Lange; [2014]
    Nyckelord :Assessemnt; Stage Performance; grading criteria; grading scale; directions and positions.; Betygsskala; Scenisk gestaltning; kunskapskrav; värdemarkörer; direktiv och ställningstagande;

    Sammanfattning : Att undervisa i teaterämnet på gymnasiet innebär bedömning och betygssättning. Betygssättning är en komplex uppgift särskilt när det gäller sceniska uttryck eftersom de involverar tycke och smak eller det som Shifra Schonman kallar för magkänsla (Schonman 2007). LÄS MER

  5. 5. En diskursanalys av bildämnet och Jan Björklund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Max Lodin; [2012]
    Nyckelord :Jan Björklund; Diskursanalys; GY2011; Kunskapssyn; Estetisk verksamhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractSyfteSyftet är att undersöka och resonera om vilka diskurser som möjligtvis skapas eller är ursprung bakom utbildningsminister Jan Björklunds argumentation för och i samband med gymnasiereformen GY2011och vilka effekter det får på bildämnet i gymnasieskolan.FrågeställningarVilka diskurser som möjligtvis kan vara i konflikt med en bildämnesdiskurs konstrueras i den argumentation om skolvärlden som uttrycks av Jan Björklund? Vilken identitet och status får bildämnet i dessa diskursers synsätt? Metod och materialFör att besvara frågeställningarna har analys av debattmaterial skrivet av Jan Björklund gjorts, främst boken Skolstart. LÄS MER