Sökning: "japanska kulturen"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden japanska kulturen.

  1. 1. Kulturella anpassningar i reklamfilm : En kvalitativ innehållsanalys av Ikeas och Mujis reklamfilmer på den svenska och japanska marknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Märta Westin; Jenny Aspemo; [2023]
    Nyckelord :Ikea; Muji; tvärkulturell marknadsföring; kulturell anpassning; reklamfilm;

    Sammanfattning : Ikea och Muji är två multinationella företag vars affärsidéer utgår från att sälja heminredning i en tillgänglig prisklass. Företagande över olika geografiska marknader ställer i sin tur särskilda krav på marknadsföringen, som kräver anpassning till den lokala kulturen i fråga. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar en företagskultur sättet att bygga en organisation i Sverige : - En fallstudie om Shimano Nordic AB (Sverige)

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jonatan Holst; Martin Wadia; [2023]
    Nyckelord :Corporate culture; cross-cultural; governance; hierarchy; Japan; Sweden and adaptation.; Företagskultur; tvärkulturell; styrning; hierarki; Japan; Sverige och anpassning.;

    Sammanfattning : Title: How does a corporate culture affect the way an organization is built in Sweden Level: Bachelor's degree thesis in business administration Author: Martin Wadia and Jonatan Holst Supervisor: Alice Schmuck Date: 2023 January Purpose: The purpose of this study is to analyze the cultural aspect within an organization, how it affects organizational structure and when a company with a different corporate cultureconducts business in Sweden. We will examine how a Japanese company adapted itsorganization to cross-cultural differences and analyze whether hierarchy systems create valuefor them in a country where that culture is not as common. LÄS MER

  3. 3. "Udda fåglar" : En kvalitativ studie om svenskars upplevelser av att arbeta i Japan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Jessica Hansson; Elin Fernhede; [2019]
    Nyckelord :Japan; anpassning; arbetskultur; jämlikhet; normer; Cross-Cultural Code-Switching;

    Sammanfattning : Allt eftersom världen blir mer globaliserad anses det inte längre som en självklarhet att arbeta i ett och samma land under hela sitt arbetsliv. Sverige är inget undantag utan svenskar arbetar nu runt om i hela världen. LÄS MER

  4. 4. Ta det inte personligt

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Hjertzell; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här studien går ut på att se närmare på ordklassen pronomina, närmare bestämt personliga och possessiva pronomina, i en svensk undertext översatt från den japanska filmen Sen to Chihiro no kamikakushi. Syftet med studien är att se hur den svenska översättningen tar emot den språkkulturella aspekten hos japanska personliga pronomina. LÄS MER

  5. 5. ”För det är inte alltid chefen som har rätt” - En studie om kultur, organisationskultur och ledarskap i ett svenskt företag med japanska ägare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Sofia Bringemark; [2016-08-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kultur, organisationskultur och ledarskap uppfattas efter att ett svenskt företag övergått i utländsk ägo. Syftet är vidare att göra en uppföljning av en studie som genomfördes inom samma företag sju år efter uppköpet samt beskriva hur det ser ut idag. LÄS MER