Sökning: "japanska undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden japanska undervisning.

  1. 1. Att problematisera jämställdhet i japanska läromedel på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Maria Moriyama; [2023]
    Nyckelord :Japan; jämställdhet; japanska undervisning; japanska samhället och läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur temat jämställdhet diskuteras i japanska läromedel. Enligt Läroplanen för gymnasieskolan (Gy11) är jämställdhet ett av de grundläggande värdena som utbildningen i skolan ska förvalta. Undervisningen ska leda till kunskaper om könsmönster och hur könsmönster påverkar livsval. LÄS MER

  2. 2. Ongaku 音楽 Ljud och glädje = Musik. En kvalitativ studie om fyra Japanska musiklärares reflektioner kring sin musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Björn Johansson; [2019]
    Nyckelord :Japan; music; education; teachers; educational science; music education; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; musik; utbildning; lärare; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie kommer sprunget av ett generellt intresse för Japan som land samt en vänskapsrelation med en musiklärare från Japan. Syftet är att skapa en bättre förståelse för de tankar och resonemang japanska musiklärare har om sitt eget ämne. LÄS MER

  3. 3. SPRÅKUNDERVISNINGENS KULTURELLA KOLLISIONER En studie om undervisning i japanska

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Yukiko Shimizu; [2018-08-25]
    Nyckelord :kulturella kollisioner; normer; socialkonstruktivism; diskursanalys; kritiskpedagogik; problem-based learning;

    Sammanfattning : Syfte: De här studien behandlar frågor om kultur i språkundervisning. Specifikt studeras lärares upplevelser av sitt arbete med undervisning i japanska och de kollisioner, svårigheter de stöter på, och metoder de använder sig av. LÄS MER

  4. 4. Vandrande slott och skrotmonster : – En komparativ studie av Det levande slottet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lilly Bergvall; [2018]
    Nyckelord :Det levande slottet; Diana Wynne Jones; Hayao Miyazaki; Studio Ghibli; adaptation; transformation; komparation; text till film; undervisning;

    Sammanfattning : Studien analyserar Diana Wynne Jones bok Det levande slottet (2005) och Studio Ghiblis film med samma titel (2004) i syfte att undersöka vilka förändringar som skett i övergången från bok till film. Delarna som undersöks är narrationen, karaktärerna, värderingar och budskap samt ifall filmen anpassats till japanska förhållanden och/eller japansk publik. LÄS MER

  5. 5. Engelskundervisning i Japan : Från hög- till lågkontextuell undervisning via Flipped Learning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för japanska

    Författare :Seth Furtenback; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER