Sökning: "jazz och pop"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden jazz och pop.
1. Musicera utantill på kultur- och musikskola : Hur musiklärare upplever utantillspel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : The aim of this study is to create an understanding of how music teachers’ experience playing music by heart and how they experience that playing by heart may affect the students when they play music. The empirical material was based on semi-structured interviews with five music teachers from Sweden’s Art and Music Schools (kultur- eller musikskolor in Swedish). LÄS MER
2. Finns det en groove: Delta : Lärares syn på rytm & samspel i musikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Att spela trummor har alltid varit en grundpelare i mitt musikliv. Någonstans i mitten av min lärarutbildning bestämde jag mig för att plocka upp trumstockarna igen och utveckla mitt trumspel. LÄS MER
3. Jag sjunger med fingrarna: En studie om symbiosen mellan ackompanjatör och sångare från ett pianistiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : This study examines the aspects that affects the musical performance between an accompanist and a singer. It also examines the different tools and approaches the accompanist and the singer have at their disposal in different genres. LÄS MER
4. Vad är jazz? En undersökning i hur harmonik, melodik, rytmik, improvisation och instrumentation påverkar ett musikstyckes uppfattade ”jazzighet”
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : What, from a sounding perspective, exactly is jazz, and where is the boarder to when it stops being that? With the purpose of answering these questions, I developed a quantitative survey that mainly compared sounding examples. The survey focuses on the music aspects harmony, melody, rhythm, improvisation and instrumentation. LÄS MER
5. Sångare i teorin : Inkorporering av musikteori i enskild sångundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I detta arbete undersöks hur enskild sångundervisning kan utformas så att sångelever kan få med sig musikteoretiska verktyg, likt elever med andra instrument, att använda vid såväl instudering som improvisation och musikskapande. Fokus har varit sångundervisning inom Contemporary Commercial Music (CCM) – ett paraplybegrepp som innefattar genrer som pop, soul, jazz, country, rock, r’n’b och hiphop. LÄS MER