Sökning: "jenny näslund"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden jenny näslund.

  1. 1. Att få alla elever motiverade att utvecklas inom matematik : En fallstudie om hur en lågstadielärare arbetar för att motivera elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Panita Anderberg; Näslund Jenny; [2023]
    Nyckelord :Motivation; högpresterande elever; lågpresterande elever; differentiering; anpassning; matematikundervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur en matematikundervisning i lågstadiet kan struktureras för att motivera elever att delta i lärandet, samt vilka utmaningar läraren stöter på i detta arbete. Vi genomförde en fallstudie med en kombination av kvalitativ och kvantitativ ansats. LÄS MER

  2. 2. Tre matematikläromedels innehåll jämfört med centralt innehåll för matematik i läroplanen Lgr22 för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Renström; Jenny Näslund; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; läromedelsanalys; lärarhandledning; läroplan; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Läroboken är den mest använda artefakten i matematikundervisning världen över och används ofta av lärare som en garant för att läroplanens mål uppfylls. I Sverige finns sedan 1991 ingen kontroll på huruvida läroböcker följer läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla elevers matematiska resonemang : Lärares erfarenheter och val av arbetssätt och arbetsformer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Jenny Näslund; [2022]
    Nyckelord :arbetssätt; arbetsformer; grundskolans årskurs 1-3; matematiskt kreativt resonemang.;

    Sammanfattning : En utveckling av det matematiska resonemanget spelar en stor roll för elevernas matematiska kunskapsutveckling. Att eleverna får resonera tillsammans ger insikt om att det finns flera synsätt och strategier som kan användas för att lösa matematiska uppgifter och eleverna får möjlighet att relatera sina synsätt med andras. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av läsförståelse hos elever med autism : Lärares erfarenheter av och strategier i undervisningen samt deras behov av kompetensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jenny Näslund; [2022]
    Nyckelord :autism; läsförståelse; avkodning; kompetensutveckling; läsförståelsestrategier; motivationsstrategier; specialintresse; reciprok undervisning; textsamtal; samspel; gemensamt lärande; årskurs F-3.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare som har erfarenhet av läsförståelseundervisning för elever med autism arbetar för att möjliggöra individuella anpassningar som möter autistiska elevers behov. Studien fokuserar på erfarna lärares läsförståelse- och motivationsstrategier och vilken slags kompetensutveckling dessa lärare anser vore utvecklande för deras beredskap inför sin fortsatta undervisning för elever med autism. LÄS MER

  5. 5. Lake biology as a function of catchment characteristics and water quality parameters – focus on phytoplankton

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Aquatic Sciences and Assessment

    Författare :Jenny Näslund; [2019]
    Nyckelord :phytoplankton; total phosphorus; catchment; soil properties; land use; agriculture; water framework directive; ecological status;

    Sammanfattning : According to the EU Water Framework Directive, phytoplankton should be included for assessment of the ecological status of lakes. Phytoplankton respond rapidly to environmental changes and are a particularly good indicator of nutrient loads. LÄS MER