Sökning: "jensen lek"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden jensen lek.

  1. 1. Faktorer vid planering av matematikundervisning på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Vivianne Slezinger; Josefine Jensen; [2024]
    Nyckelord :ATD; matematik; planering; ramfaktorteorin; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Forskning visar att läroboken i matematik har en stor roll bland de yrkesverksamma lärarna i grundskolan. Läroboken kan användas på olika sätt och i olika stor utsträckning. I Sverige är läroböckerna inte granskade av myndigheter vilket gör att det inte går att garantera att de följer läroplanen. LÄS MER

  2. 2. Lekens betydelse för barn med autism : En studie om lek som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Persson; [2022]
    Nyckelord :Autism; Handledning; Lek; Lekgrupper; Socialt samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Persson, Ingela (2021). Lekens betydelse för barn med autism, en studie om lek som arbetssätt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. "Att vara en närvarande pedagog" : En kvalitativ studie om hur lärande kan främjas genom den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Jensen; Emma Eidert; [2020]
    Nyckelord :Fri lek; fri lek i förskola; barns lek; lek som verktyg; lek och undervisning; free play preschool; barn och fri lek; lek; lekens betydelse; lekens innebörd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagoger i förskolan tar tillvara på den fria leken samt deras syn på fri lek och hur det kan kombineras med lärande. Syftet konkretiseras i två forskningsfrågor som besvaras i studien: ”Hur tar pedagogerna tillvara på barnens fria lek för att möjliggöra lärande?” samt ”På vilket sätt anser pedagogerna att den fria leken kan möjliggöra lärande?”. LÄS MER

  4. 4. ”Vad händer i hallen?”- En studie om förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Jensen; Pernilla Walldoff; [2019]
    Nyckelord :Fantasi; Fri lek; Hallen; Kreativitet; Miljö;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om hur barnen på en specifik förskola utnyttjar hallen i den fria leken och på vilket sätt. Syftet är att undersöka vilka lekar som utspelar sig i hallen. LÄS MER

  5. 5. VI KAN GÖRA DET TILLSAMMANS : En kvalitativ studie om rullstolsburna barns inkludering i förskolans utemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Henriksson; Ronja Jensen; [2019]
    Nyckelord :förskola; inkludering; rörelsenedsättning; sociokulturellt perspektiv; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Trots att det finns ungefär 7000 rörelsenedsatta barn i Sverige finns brister i anpassning av förskolans utomhusmiljö. Förskolans styrdokument uppger att verksamheten ska anpassas för att vara inkluderande för barns olika behov. LÄS MER