Sökning: "job advertisement"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden job advertisement.

  1. 1. Kompetens för HR-arbete : En kvalitativ studie av samtida platsannonser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Josefin Eriksson; Linn Stolpe; [2024]
    Nyckelord :Human Resource; HR-competence; competence; job advertisement; textual analysis; Human Resource; HR-kompetens; kompetens; platsannons; textanalys;

    Sammanfattning : Kompetens är ett omstritt begrepp, både inom forskningen och yrkeslivet, och är beroende av situation och kontext. Därav finns det inte alltid en gemensam uppfattning för vad som utgör kompetens. LÄS MER

  2. 2. Gendered Language in English Job Advertisements and the Perception of Potential Applicants within Electrical and Electronic Engineering in Sweden

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Alm; [2024]
    Nyckelord :Sociolinguistics; gender; language; masculine and feminine words; job advertisements; electrical; and electronic engineering.;

    Sammanfattning : This mixed-method study investigates the use of masculine and feminine-coded words (i.e., words associated with gender stereotypes) in English job advertisements in Sweden, focusing on the male-dominated Electronic and Electric engineering field in Sweden (SCB, 2022). LÄS MER

  3. 3. Ledaregenskaper sökes! : - en kartläggning av eftersökta ledaregenskaper utifrån platsannonser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :David Juniwik; Mathias Örså; [2023]
    Nyckelord :leadership; personality; traits; five factor model; job advertisement; recruitment; ledarskap; personlighet; egenskaper; femfaktormodell; platsannonser; rekrytering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att kartlägga de egenskaper som efterfrågas av produktionschefer inom tillverkning respektive chefer inom socialt och kurativt arbete utifrån platsannonser riktade mot dessa yrkeskategorier i Sverige. Genom att kartlägga egenskaper undersöks vidare om det går att se mönster, likheter eller olikheter beträffande efterfrågade ledaregenskaper på såväl aggregerad som på detaljnivå, vilka egenskaper som framstår vara de bästa prediktorerna för anställning eller avancemang samt ifall man eventuellt kan nå en bättre förståelse av framtidens ledare genom att kartlägga mönster av efterfrågade ledaregenskaper via femfaktormodellen. LÄS MER

  4. 4. Bakom kulissen på en platsannons : En retorisk kritisk analys av platsannonser i två branscher

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erica Jacobsson; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; rhetorical analysis; fantasy theme analysis; recruitment communication; platsannons; retorisk analys; fantasitema-analys; rekryteringskommunikation;

    Sammanfattning : Platsannonsen är ett medel för att övertyga arbetssökande att bli en del av arbetsgivarens gemenskap. I utformningen av platsannonser kan arbetsgivare marknadsföra sig genom att använda retoriska språkverktyg och även framställa en bild av organisationen, men i platsannonsen finns även en underliggande, dold berättelse om hur företaget ser på världen. LÄS MER

  5. 5. We are an Equal Opportunity Employer: The Use of Diversity Signals in Online Job Advertisements and Its Effect on Application Behaviors

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Hanh Lai Ho My; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; diversity; signaling theory; employer branding; linkedin;

    Sammanfattning : To attract talent and build a competitive advantage over competitors in the labor market, organizations may use pro-diversity statements in recruitment messages to portray themselves as being committed to diversity in the workplace. However, the benefits of this practice in terms of increasing the quantity of the applicant pool remain contested. LÄS MER