Sökning: "johanna halmstad"

Visar resultat 16 - 20 av 175 uppsatser innehållade orden johanna halmstad.

  1. 16. En skola för alla: Vad lärare kan göra för att skapa differentierad matematikundervisning för elever med särskild begåvning : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Huttu; Pontus Kärrlander; Henrik Viebke; [2022]
    Nyckelord :gifted students; differentiation; mathematics education.; särskilt begåvade elever; differentiering; matematikundervisning;

    Sammanfattning : All students are, by Swedish law, entitled to education that is differentiated based on their individual needs. Before we conducted this literary review, we experienced a lack of knowledge and education on the topic. LÄS MER

  2. 17. Social hållbarhet i fysisk planering : En analysstudie över fem svenska kommuners hantering av social hållbarhet i översiktsplaner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad

    Författare :Johanna Granlund; Moa Möller Norberg; [2022]
    Nyckelord :social hållbarhet; översiktsplaner; fysisk planering; strategier; kommunala åtgärder;

    Sammanfattning : Social hållbarhet utgör tillsammans med ekonomisk och ekologisk, de tre hållbarhetsdimensionerna. Ekonomisk och ekologisk hållbarhet har länge varit prioriterade aspekter inom den fysiska planeringen, medan social hållbarhet har förlorat sin plats på agendan. LÄS MER

  3. 18. Digitala verktyg eller inte? : Lärares resonemang kring olika strategier som de använder i undervisningen för avkodning och läsflyt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Dannberg; Johanna Olsson; Johanna Jansson; [2022]
    Nyckelord :avkodning; läsflyt; digitala verktyg; strategier; ljudningsmetod; läsförmåga;

    Sammanfattning : För att kunna vara en del av samhället behöver människor ha god läsförmåga. Grunden i läsförmågan är avkodning och när avkodningen har utvecklats och behärskas utvecklas också läsflytet. Dessa förmågor har människor med sig hela livet. LÄS MER

  4. 19. Lärares utmaningar i arbetet med att leda och stimulera särskilt matematiskt begåvade elever : En kvalitativ intervjustudie ur ett implementeringsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Huttu; Pontus Kärrlander; Henrik Viebke; [2022]
    Nyckelord :gifted students; teachers’ challenges; mathematics; mathematical competence; student motivation; collegial cooperation; appropriate challenge; identification; inclusion; time; material and implementation theory; särskilt begåvade elever; matematikundervisning; lärares utmaningar; matematisk kompetens;

    Sammanfattning : According to the Swedish curriculum for the compulsory school, every teacher has an obligation to differentiate students’ education to promote their development and learning needs. The study carried out in this paper is a qualitative interview study with Swedish teachers that have experience teaching particularly gifted students in mathematics. LÄS MER

  5. 20. Högläsning – en språkutvecklande fruktstund : En kvalitativ studie om lärares högläsning som undervisningsmoment

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Svensson; Johanna Hjort; Amanda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; sociokulturellt perspektiv; skola; lärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och synliggöra hur lärare i lågstadiet arbetar med högläsning i undervisningen samt hur lärarna uppmuntrar till elevers lärande i det arbetet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. I forskningsläget framgår det att lärarens undervisningspraxis är av vikt för att utveckla elevers ordförråd och läsförståelse vid högläsning. LÄS MER