Sökning: "josefine dag"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden josefine dag.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av att ge råd och stöd till föräldrar, kring fysisk aktivitet i barnhälsovården : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Josefine Nord; Linn Wolfram; [2024]
    Nyckelord :advice; child health care; experience; nurse; physical activity; support; barnhälsovården; erfarenheter; fysisk aktivitet; råd; sjuksköterska; stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den fysiska aktiviteten minskar både globalt och nationellt, vilket bidrar till ökad risk för ohälsa. Lite drygt två tredjedelar av barnen uppnår inte rekommendationen om 60 minuters fysisk aktivitet per dag. Barnets fysiska aktivitetsnivå påverkas bland annat av socioekonomiska och demografiska skillnader. LÄS MER

  2. 2. Bör gravida ta tillskott av vitamin D? Effekten av D-vitamintillskott under graviditeten på barnets benhälsa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Josefine Pettersson; Tilda Dahlgren; Sanna Sellbrink; [2022-06-22]
    Nyckelord :vitamin D supplements; pregnancy; infant; bone mineral content; bone mineral density; D-vitamintillskott; graviditet; barn; benmineralinnehåll; benmineraldensitet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska översikt är att undersöka om ett intag av D-vitamintillskott under graviditeten, där dosen överstiger Nordiska Näringsrekommendationerna 2012 (NNR) rekommendation, har effekt på benhälsa hos barn 0 – 3 år. Metod: Litteratursökningen genomfördes i databaserna PubMed och Scopus. LÄS MER

  3. 3. Kan du hjälpa mig att förstå? : Förskollärares förhållningssätt och erfarenheter av arbete med metoden lågaffektivt bemötande - en intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Söder; Josefine Lövgren; [2022]
    Nyckelord :Acting out behavior; behavioral theory; low-affective treatment; methods; preschool teacher; reinforcement; strategies; the individual perspective.; Beteendeteori; förskollärare; förstärkning; individperspektiv; lågaffektivt bemötande; metoder; strategier; utagerande beteende.;

    Sammanfattning : Den föreliggande undersökningen har gjorts i syfte att undersöka förskollärares förhållningssätt och erfarenheter av arbete med metoden lågaffektivt bemötande gentemot barn med utagerande beteenden i förskolan. Med ett vidare syfte att undersöka vilka strategier och metoder förskollärare använder för att förebygga utagerande beteenden. LÄS MER

  4. 4. Ungas vanor online: Mattering, upplevelse av restriktioner under Covid-19-pandemin samt ensamhet och subjektiv livskvalitet

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Karin Karlsson; Josefine Börjesson; [2022]
    Nyckelord :Youth; Loneliness; Subjective Quality of Life; Mattering; Social Media; Gaming; Unga; Ensamhet; Subjektiv Livskvalitet; Mattering; Sociala Medier; Gaming;

    Sammanfattning : Då tidigare forskning har stort fokus på psykopatologi finns intresse att undersöka ungas vanor online i förhållande till psykiskt välbefinnande. I denna enkätbaserade tvärsnittsstudie undersöktes hur ungas vanor online (socialt användande, huvudsaklig aktivitet och tid), mattering, anti-mattering, och upplevelse av restriktioner under Covid-19-pandemin relaterar till ensamhet och subjektiv livskvalitet. LÄS MER

  5. 5. ”Han gör min dag bra”... “men det är inte bara glass och ballonger” : En kvalitativ studie om hur lärare och elever beskriver lärar-elev relationer i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eriksson Helene; Magnusson Josefine; [2021]
    Nyckelord :Compulsory school for children with intellectual disabilities; good relationships; intellectual disability; teachers’ relational competence; Teacher - student relationships; relations; relational perspective; Goda relationer; intellektuell funktionsnedsättning; Lärare-elev relationer; lärares relationskompetens; relation; relationellt perspektiv; särskola;

    Sammanfattning : Studien belyser lärar - elevrelationer och har ett relationellt perspektiv. Syftet med studien är att belysa hur lärare och elever på särskolan beskriver lärar-elevrelationer samt vilka likheter och skillnader det finns i beskrivningarna. LÄS MER