Sökning: "journalister varumärke"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden journalister varumärke.

  1. 1. Att bygga sig ett varumärke på sociala medier – för vems skull? : En kvalitativ intervjustudie om journalisters varumärkesbyggande i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Clara Skjönberg Zahui; Gustav Schön; [2021]
    Nyckelord :Journalistik; personligt varumärkesbyggande; självpresentation; sociala medier; yrkesideal;

    Sammanfattning : I denna uppsats har vi undersökt hur 8 svenska journalister och 4 chefer vid svenska medieföretag (”arbetsgivare” hädanefter) resonerar kring journalisters aktivitet och varumärkesbyggande på sociala medier, vilka motiv journalister har för att profilera sig i sociala medier och hur journalisterna och arbetsgivarna ser på journalisters aktivitet på sociala medier utifrån journalistiska yrkesideal och normer. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer som sedan har analyserats utifrån teorier om varumärkesbyggande, personligt varumärke och självpresentation samt tidigare forskning om journalisters yrkesideal och användning av sociala medier. LÄS MER

  2. 2. Journalist eller varumärke? : En studie om hur Sportexpressen och SVT Sport bygger sina journalisters varumärken

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Ludwig Billengren; Sebastian Pearson; [2017]
    Nyckelord :Sportjournalist; mediebolag; kommersialisering; profilering; varumärke;

    Sammanfattning : Den här studien ska belysa hur public service-bolaget SVT och det kommersiella mediehuset Expressen profilerar sina sportjournalister, men även hur SVT:s och Expressens profilerade journalister använder sociala medier och främst Twitter. Vidare ska studien även belysa om det går att se en kopplingmellan hur mediebolagen profilerar sina journalister till teorier om varumärkesstrategier. LÄS MER

  3. 3. ”DET MODERNA TIDNINGSBUDET” En kvalitativ studie om nyhetsförmedling på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Gustavsson; Evelina Olofsson; [2016-02-11]
    Nyckelord :journalistik; nyhetsförmedling; sociala medier; ; nyhetsvärdering; medielogik; interaktivitet;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet Nivå: Grundnivå Termin: Ht 2015 Handledare: Britt Börjesson Examinator: Gabriella Sandstig Sidantal: 45 Antal ord: 15660 Syfte: Undersöka hur journalister arbetar praktiskt med nyhetsförmedling på sociala medier samt deras uppfattning om arbetet. Teori: Marknadsdriven journalistik, dagordningsteorin, nyhetsvärdering, gatekeeping, medielogik Metod: Intervjuer med fem journalister från tre redaktioner. LÄS MER

  4. 4. Marabou Black, med avsikt att lura sin publik : En kvalitativ analys av debatten efter vilseledande PR-utövande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Elin Johansson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den 18 mars 2013 meddelar den folkkära artisten Tommy Nilsson att han byter namn till Black och  väljer en mörkare och hårdare image. Reaktionerna låter inte vänta på sig och under dagen går nyheten varm i svensk media. LÄS MER

  5. 5. Blogga, varför då? : En kvalitativ studie av svenska journalister som bloggar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Linnea Bjärle; Izabella Falck; [2013]
    Nyckelord :Bloggar; Sociala medier; Journalister; Varumärkesbyggande; Identitet; Webbjournalistik;

    Sammanfattning : Vi har skrivit en uppsats om varför och hur journalister använder sig av bloggar och andra sociala medier. Syftet med den här undersökningen var att ta reda på varför man som journalist väljer att blogga i professionellt syfte, antingen för sin egen skull som journalist eller för en redaktions räkning. LÄS MER