Sökning: "journalistik professionalisering"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden journalistik professionalisering.

  1. 1. Sociala medier och fotbollsjournalistik : En kvalitativ studie av svenska fotbollsjournalisters användning av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Fredrik de Ron; Ludwig Falkenborg; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Twitter; Journalistik; Fotbollsjournalistik; Media;

    Sammanfattning : Sedan dess tillkomst på sent 1990-tal har sociala medier revolutionerat kommunikations- och interaktionsmönster mellan individer, och till följd påverkat och förändrat diverse yrkesområden. Detta examensarbete utforskar sociala mediers roll inom den svenska fotbollsjournalistiken. LÄS MER

  2. 2. "Vårt jobb är inte att hålla någon under armarna” : En kvalitativ intervjustudie om lokala sportjournalisters förhållningssätt till yrkesidealen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Wilhelm Edlund; Gustavsson Emil; [2022]
    Nyckelord :Sportjournalistik; lokaljournalistik; kommersialisering; yrkesideal; källberoende;

    Sammanfattning : Problemformulering: Journalistikens professionalisering tog fart under 1900-talet. Sportjournalistiken har historiskt inte följt med i den utvecklingen, utan har många gånger inte setts som en accepterad del av journalistiken. LÄS MER

  3. 3. Fri eller fängslad? : en kvalitativ studie om frilansares yrkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Frida Eklöf; Pontus Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Frilansjournalist; yrkesidentitet; yrkesroll; arbetsrelation; profession; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna c-uppsats undersöker yrkesidentiteten hos den svenska frilansjournalisten genom kvalitativa intervjuer med fyra journalister vars huvudsakliga sysselsättning utgår från frilansande. Syftet är att kartlägga yrkesidentiteten utifrån yrkesrollens beståndsdelar och journalisternas egna berättelser. LÄS MER

  4. 4. HUR LÅNG ÄR EN PARTIPISKA? - En kvalitativ studie om de politiska partiernas lokala valrörelser i Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lukas Engström; Jonathan Larsson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Varumärke; Semiotik; Retorik; Politisk kommunikation.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet i denna studie är att undersöka hur de lokala valkampanjerna förhåller sig till det nationella kampanjerna och belysa vilka likheter och skillnader man kan se i partiernas olika uttryck samt hur professionaliserade de lokala kampanjerna är. Teori: Professionalisering, Varumärke Metod: Kvalitativ innehållsanalys, Semiotik, Retorik Material: Valaffischer från svenska valkampanjer 2018; Socialdemokraterna (Nationell, Olofström, Emmaboda), Moderaterna (Nationell, Älvkarleby, Åmål) och Sverigedemokraterna (Nationell, Partille, Motala). LÄS MER

  5. 5. Plugg, prekariat och profession : En kvantitativ studie av det journalistiska arbetslivet efter examen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Elvis Enström; Daniel Wyser; [2021]
    Nyckelord :Journalistik; prekariat; professionalisering; Utbildning; Södertörn; Arbetsmarknad;

    Sammanfattning : Det här är en kandidatuppsats med syftet att undersöka de tidigare journaliststudenternas vid Södertörns högskola etablering på arbetsmarknaden. Det studien fokuserar på är de mest förkommande typerna av arbeten, huruvida en journalistutbildning bidrar till en mer professionaliserad journalistik och även hur dessa alumner upplever arbetsmarknaden med det journalistiska prekariatet som utgångspunkt. LÄS MER