Sökning: "judendom och islam"
Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden judendom och islam.
1. Vad ges utrymme i läroböcker? : En normkritisk innehålls-och diskursanalys på religionskunskapsinnehållet i läroböcker för årskurs 1-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och granska de tre religionerna judendom, kristendom och islam i fyra stycken läroböcker riktade mot årskurs 1-3 med ett normkritiskt perspektiv. Eftersom religionskunskap inte är ett enskilt ämne i de lägre årskurserna, utan är en del av de samhällsorienterade ämnena är det fyra stycken SO-läroböcker som utgör studiens material. LÄS MER
2. "Omgiven av fiender" : -en kvalitativ studie av synen på islam och judendom i dokumentären Omgiven av fiender från ett andrafieringsperspektiv.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : The aim of this study is to understand and analyze othering against two religions, Judaism, and Islam. The focus of the study is to see how the two groups Nordiska Motståndsrörelsen (NMR) and Stoppa Islamiseringen av Norge (SIAN) are creating an enemy against two religious groups and how it can result in othering. LÄS MER
3. Abrahamitiska religioner i svenska läromedel, 1994-2020 : Hur religionerna skildras gentemot varandra
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I svenska läromedel för religionskunskap på högstadienivå är det vanligt att de “abrahamitiska religionerna” behandlas för att ge eleverna en ökad förståelse för religiös mångfald och främja interreligiös tolerans. Tyvärr finns det dock tendenser där islam och judendom framställs som "den andre" i förhållande till kristendomen. LÄS MER
4. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER
5. Representation och stereotyper : En läromedelsanalys i religionskunskap för åk 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen och religion ses ofta som främmande, något som är för ”de andra”. Samtidigt vilar skolan på en kristen tradition, något som tydliggörs i läroplanen. Det gör det problematiskt att undervisa om de abrahamitiska religionerna på ett likvärdigt fördelat sätt. LÄS MER