Sökning: "julia journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden julia journalistik.

  1. 1. Tv:n, konkurrensen och behoven. : En kvantitativ enkätstudie om motivationen till användning av SVT1, TV4, SVT Play och TV4 Play.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Julia Andersson; Sofia Ekros; [2024]
    Nyckelord :Linjär-tv; Streamingtjänster; SVT1; TV4; SVT Play; TV4 Play; Uses and gratification; Technology acceptance model;

    Sammanfattning : This study aimed to find out the primary need of individuals ages 25-39 have, when it comes to using SVT1, TV4, SVT Play and TV4 Play and to assess how easy and useful the tv-channels are for them. The target group was individuals between ages25-39 who lives in Sweden. 139 individuals replied to the online form. LÄS MER

  2. 2. KLAR(N)A? FÄRDIGA? SMOOOTH. En retorisk analys av Klarnas kommunikation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Mohn; Hedda Seebass Svensson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Varumärke; positionering; differentiering; kändisar; retorik;

    Sammanfattning : Executive summary Klarna is a Swedish fintech company founded in 2005 by three students at the Stockholm School of Economics. The company's aim was to make it safer and easier for people to shop online. Today, Klarna's overall goal is still to make online payments simple, secure and flexible. LÄS MER

  3. 3. Namnpublicering på kända personer i svenska kvällstidningar : En kvantitativ studie om namnpublicering av kända personer som begått eller blivit utsatta för brott

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Magdalena Avramovic; Julia Persson; [2023]
    Nyckelord :Aftonbladet; Expressen; kända personer; namnpublicering; publicitetsregler; skandaljournalistik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur namnpubliceringar bland kända personer som har begått eller blivit utsatta för brott ser ut i de två kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen under åren 2019-2023, med avgränsning från 1 januari 2019 till 31 oktober 2023. Studiens material består endast av artiklar från de två kvällstidningarna. LÄS MER

  4. 4. Bakom den perfekta bilden : En kvalitativ studie om hur manliga gymnasieelever i Sverige förhåller sig till kroppsideal genom användningen av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Alva Waldenström Timén; Julia Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Body ideal; social media; young men; impact;

    Sammanfattning : In todays society, social media is a large part of everyday life. Studies in Sweden show that young people consume a large amount of the total use of social media. They highlight that young women feel anxiety and stress about their own body image, it also shows that there is a lack of research on how young men perceive their bodies in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Between East and West: How Serbian journalists cover the war in Ukraine : A qualitative study investigating how journalism culture shapes Serbian coverage when framing the conflict in Ukraine

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Julia Alexandra Andersson Milenkovic; [2023]
    Nyckelord :conflict; journalism culture; Russia; Serbia; Strategies; tactics; Ukraine; war reporting;

    Sammanfattning : The press coverage of any armed conflict has traditionally played a crucial role during times of war since major abuses of human rights and war crimes are brought to the public due to journalists’ coverage. When Russia invaded Ukraine on the 24th of February 2022, it dominated the news for weeks since many parts of the world were heavily affected. LÄS MER