Sökning: "junilistan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet junilistan.

  1. 1. Och nu blir det reklamfilm : En kvalitativ innehållsanalys av de sju svenska politiska reklamfilmerna inför EU-valet 2009

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informationsteknologi och medier

    Författare :Elin Larsson; Johan Heikensten; [2010]
    Nyckelord :Political advertisement; commercials; advertising strategies; negative advertising; issue; image; rhetorical analysis; semiotics; rhetoric; videostyle; communication; EU-election; politisk tv-reklam; reklamfilm; reklamstrategi; utmanarstrategi; negativ reklam; sakfråga; image; bildanalys; retorisk analys; semiotik; retorik; videostyle; kommunikation; EU-val; incumbent;

    Sammanfattning : Och nu blir det reklamfilm - En kvalitativ innehållsanalys av de sju svenska politiska reklamfilmerna inför EU-valet 2009 Seminar date: 2010-01-14 Department: Media- and Communication science Report category: Degree project undergraduate level Authors: Johan Heikensten and Elin Larsson Advisor: Kristoffer Holt Purpose: When TV4 for the first time offered advertising time to the Swedish political parties for the upcoming election of the European Parliament in 2009, a huge debate broke loose in the media. Regardless of opinions on the matter, we find it safe to say that political television commercials will have a great influence on future election campaigns in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Junilistan i europaparlamentsvalet 2004 : Ett mediedrama i tre akter

    Kandidat-uppsats, Medier och kommunikation

    Författare :Kristiina Ruuti; [2007]
    Nyckelord :Narrative; election journalism; classic drama; mediadrama; actant; European parliament;

    Sammanfattning : Abstract Title: The Junilistan in the elections of the European Parliament in 2004 A media drama in three acts Number of pages: 42 Author: Kristiina Ruuti Tutor: Amelie Hössjer Course: Media and Communication Studies C University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala University Date of submission: 2007-01-13, autumn term of 2006 Purpose/Aim: The purpose of the essay is to examine the media coverage of the Swedish Junilistan in the elections of the European Parliament in Sweden 2004. My hypothesis is that the media coverage of the political party Junilistan was a media drama with elements of classical dramaturge. LÄS MER

  3. 3. (Fi)asko och (List)igheter : en granskning av rapporteringen i Svenska Dagbladet och Aftonbladet om de nya uppstickarpartierna Feministiskt initiativ och Junilistan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för svenska, retorik och journalistik

    Författare :Maria Moustakakis; Emelie Ring; [2006]
    Nyckelord :Feministiskt initiativ; Junilistan; feminism; medielogik; Aftonbladet; Svenska Dagbladet;

    Sammanfattning : Eftersom medier är en viktig källa till information och politiska frågor är det intressant och av stor vikt att undersöka hur rapporteringen sett ut kring de två partierna Junilistan och Feministiskt initiativ. I undersökningen har artiklar ur Svenska Dagbladet och Aftonbladet under totalt sju veckor, från den 12 februari 2004 till den 19 oktober 2005, granskats med hjälp av en större kvantitativ undersökning med kvalitativa inslag. LÄS MER

  4. 4. Reaktion utan reflektion? En studie av tidningarnas reaktioner på nya svenska partier under 2000-talet.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Charlotta Hansell; [2006]
    Nyckelord :political parties; feministiskt initiativ; junilistan; sjukvårdspartiet; reactions; Hirschman; debate; newspapers; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : New political parties are increasing as phenomena in Swedish politics. Some of these parties have gained much attention in the media, and recent examples are Junilistan, Feministiskt initiativ and Sjukvårdspartiet. Media plays an important role for political parties as it is a way for the parties to communicate with the citizens. LÄS MER

  5. 5. EU-fientliga direktörer och rabiata feminister?: En analys av Aftonbladets och Expressens rapportering om Junilistan och Feministiskt initiativ

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Robert Lindman; Patrik Lagerkvist; [2006]
    Nyckelord :Feministiskt initiativ; Junilistan; medielogik; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med vår uppsats var att undersöka mediebilden av de två nystartade partierna Feministiskt initiativ och Junilistan. Vi ville undersöka hur kvällstidningarna vinklar politiska händelser och om någon skillnad kan skönjas i rapporteringen partierna emellan. LÄS MER