Sökning: "just intonation"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden just intonation.

  1. 1. Phainesthai : Auditory Processes as Tools for Musical Composition

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Luka Aron; [2023]
    Nyckelord :music; psychoacoustics; auditory distortion products; tuning; just intonation; phenomenology;

    Sammanfattning : The human auditory system can become an active agent in the production of sound when stimulated with specific tone combinations. The resulting auditory distortion products can be amplified and drawn attention to by employing certain just intonation practices – a compositional technique that may serve as a powerful catalyst for reaching different states of mind in listeners. LÄS MER

  2. 2. Intensiv och strukturerad läsning - en intervention

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Erlandsson; Jenny Nordendahl; [2020]
    Nyckelord :intensiv läsning; intervention; läsförståelse; läshastighet; strukturerad läsning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractErlandsson, Ulrika och Nordendahl, Jenny (2019). Intensiv och strukturerad läsning - en intervention. Intensive and structured reading - an intervention. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. God intonation i amatörkören – Några nycklar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Marie Welander; [2018-07-30]
    Nyckelord :Kör; Intonation; Amatörkör; Körledare; Vokaler; Konsonanter; Melodiska rörelser;

    Sammanfattning : I snart 13 år har jag lett vuxenkörer på varierande nivå och där ofta stött på intonationsproblem. Det har fått mig att fundera över hur man kan jobba med intonation för att uppnå bra resultat i en amatörkör utan antagningsprov. LÄS MER

  4. 4. A = 432: A superior tuning or just a different intonation? How tuning standards affects emotional response, timbre and sound quality in music

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Simon Palmblad; [2018]
    Nyckelord :Music; Tuning systems; A = 432 Hz; Emotional response; Digital re-tuning; Pitch memory;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore the ways tuning to A = 432 Hz affects emotional response, timbre, sound quality, character and tone compared to the standard tuning of A = 440 Hz, and whether or not it is humanly possible to discern a difference between these two. This was all done in an effort to evaluate claims that A = 432 Hz is superior to standard tuning in regards the previously mentioned factors. LÄS MER

  5. 5. Jag lär mig mer när jag får skådespela och se bilder och inte bara läsa : En undersökning av design för och i lärande i läromedlet Bibeläventyret utifrån ett multimodalt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sofia Ödman; [2017]
    Nyckelord :design for learning; multimodality; social semiotics; modes; semiotic resources; meaning making; transformation; design learning sequence; bible adventure; educational material; religion; didaktisk design; multimodalitet; socialsemiotik; teckensystem; semiotiska resurser; meningsskapande; transformation; design lärsekvens; bibeläventyr; läromedel; religion;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker utifrån ett multimodalt, designteoretiskt perspektiv den didaktiska designen i läromedlet Bibeläventyret Gamla testamentet. Syftet med studien är att visa de teckensystem som används i designen för lärande i Bibeläventyret Gamla testamentet och den mening som deras semiotiska resurser erbjuder i lärandet. LÄS MER