Sökning: "källkritik c"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden källkritik c.
1. C. M. Carlanders Svenska bibliotek och ex-libris (1904) : En källkritisk studie av kvinnors bibliotek under tidigmodern tid.
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : The aim of this study is to examine the historical information about women’s libraries and book ownership during the early modern period in the work of Carl Magnus Carlander, Svenska bibliotek och ex-libris [Swedish libraries and ex-libris] (1904) and to inquire the scientific value of the information. A gender perspective is applied to the study. LÄS MER
2. Den stora kritiska gruppens tystnad innanför skolans väggar
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den här uppsatsen på c-nivå är att se hur begrepp som konspirationsteorier, alternativasynsätt/berättelser och källkritik hanteras i relation till skolan, etablerade medier och en växande kritiskopinion mot officiella förklaringar. De frågeställningar som har använts är, ”Hur påverkas skolan avden mediala framställningen av ifrågasättandet av officiella utredningar, exempelvis terrorattentatetmot World Trade Center 11:e september, 001?”, samt ”Hur påverkar det nya medieklimatet medinternets utveckling, lärarens hantering av begrepp som exempelvis källkritik, konspirationsteori,alternativa berättelser?” Ämnet är avgränsat inom ramen för terrorattentaten i USA elfte september001. LÄS MER
3. Att våga möta framtiden – Skolchefers arbete för att möjliggöra digital mediekompetens i dagens och morgondagens skola
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Att våga möta framtiden – Skolchefers arbete för att möjliggöra digital mediekompetens i dagens och morgondagens skola Författare: MIKAEL CEDERBOM Uppdragsgivare: Karin Fogelberg vid JMG Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Omfattning: 15 högskolepoäng Termin: HT 2009 Handledare: Annika Bergström Syfte: Dagens ungdomar måste kritiskt och kreativt kunna möta det digitaliserade samhället. Här spelar skolan en avgörande roll, och inte minst skolcheferna som bestämmer det övergripande ramverket för hur digital mediekompetens ska realiseras bland skolledare, lärare, och elever. LÄS MER
4. Elevers mediekompetens i fokus ‐ En studie av hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN‐rollspel.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Elevers mediekompetens i fokus ‐ En studie av hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN‐rollspel. Författare: Maud Ahlström & Peo Granberg Kurs: Examensarbete i Medie‐ och kommunikationsvetenskap Termin: Hösttermin 2009 Syfte: Vårt syfte är att analysera hur elever på ett gymnasium upplevde att de utvecklade sin mediekompetens i ett FN‐rollspel. LÄS MER
5. Jubel för rubel? : En studie av rysk turism i Sverige
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, teknik och designSammanfattning : This C-level thesis deals with Russian tourism in Sweden and explains what measures are being used in Sweden in order to attract Russian tourists. Since a high number of companies and organizations are actively involved in developing Russian tourism to Sweden, we have decided to focus primarily on the most active Swedish and Russian companies within the industry. LÄS MER