Sökning: "källkritik kvalitativ metod"
Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden källkritik kvalitativ metod.
1. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar. Studien motiveras utifrån en brist på tidigare forskning om vilka uppfattningar förskollärare har till digitala verktyg i förskolan. LÄS MER
2. Elefanten i rummet: AI i samhällskunskapsundervisningen : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på ChatGPT och artificiell intelligens i samhällskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : ChatGPT och artificiell intelligens har hastigt tagit plats i utbildningsmiljöer. Verktyget har till skillnad från andra sökmotorer, möjlighet att generera svar som liknar en människas språkbruk och kan föra en interaktiv dialog. LÄS MER
3. Källkritik i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att skapa kunskap om hur yrkesverksamma lärare i svenska resonerar kring undervisning i källkritik, samt hur de upplever sin egen kunskap i källkritik. Studien har utgått från två teoretiska perspektiv. Dels media- and information literacy (MIL), dels fyra undervisningsparadigm. LÄS MER
4. Undervisning i källkritik : En kvalitativ undersökning av historielärares undervisningsstrategier i källkritik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Läroplanerna för både grundskolan och gymnasieskolan lyfter hur elever ska få lära sig källkritik genom att tolka källor. Samtidigt befinner vi oss i en tid där internet och digitalisering fått en allt större del i ungdomars liv vilket enligt forskare skapar ännu större behov av källkritisk kunskap hos internetanvändare. LÄS MER
5. Ett kritiskt förhållningssätt till IKT och digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring IKT, digitala verktyg och källkritik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : In today's society, the use of digital tools and social media is increasing. Therefore, we want to study how preschool teachers express their use of digital tools, and how they describe a source-critical approach in relation to children's usage of information communication technology (ICT). LÄS MER