Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Hur man bevisar historia : En kvalitativ innehållsanalys av fem läroböcker i historia på gymnasiet och dessa framförande av historiska källor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Marcus Tingström; [2023]
    Nyckelord :Source management; source criticism; historical consciousness; learning materials; textbooks; history teaching; historical thinking; Källhantering; källkritik; historiemedvetande; läromedel; läroböcker; historieundervisning; historiskt tänkande;

    Sammanfattning : A central aspect of Swedish history teaching is to develop one's ability to use history and to develop historical awareness. As a support for the teacher, there are several different textbooks, but the content may differ in terms of both factual knowledge and methods. LÄS MER

  2. 2. Källkritik - vägen till en demokratisk medborgare? : En studie av tre läroböcker i samhällskunskap 1a1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Therese Nelson; [2020]
    Nyckelord :Civics; upper secondary education; textbooks; content analysis; source criticism; democratic citizens; Samhällskunskap; gymnasium; läroböcker; innehållsanalys; källkritik; demokratiska medborgare;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to examine three textbooks in ”samhällskunskap 1a1” for students in upper secondary education by looking at how they deal with source criticism and thereby see how the students are formed to become democratic citizens based on Robert Dahls (2002) criteria for democracy. The method used is a content analysis. LÄS MER

  3. 3. "Grunderna följer vanligt sunt förnuft" : En kunskapsanalys på presentationer av källor, källkritik och källtolkning i fyra läroböcker i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Niclas Kinell; [2018]
    Nyckelord :läroboksforskning; historieläroböcker; historiedidaktik; kunskapstyper; källor; källkritik; källtolkning; historiskt resonerande;

    Sammanfattning : This study examines how four history textbooks from two different textbook series presents the use of historical sources. Primarily the chapters, sections and exercises in the textbooks that explicitly deals with sources or source criticism as the main content i studied. LÄS MER

  4. 4. En källkritisk kompromiss : En läromedelsanalys med fokus på källkritiska förhållningssätt inom historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linnea Svärd; [2018]
    Nyckelord :läromedelsanalys; historieundervisning; källkritik; källtolkning; källvärdering; kritiskt tänkande; critical thinking; läromedel; läroböcker; historiemedvetande; lärobok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur läroböcker för historieämnet riktade mot mellanstadiet framställer källor och det källkritiska arbetssättet. Vidare är syftet att undersöka om framställningarna följer formuleringarna om källkritik och kritiskt tänkande i historieämnets kursplan. LÄS MER

  5. 5. Explicitgjorda kompetenser och implicita kunskaper : Fokuseringen på villkor för ett vetenskapligt skrivande med elevers högre studier som mål i tre tryckta läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Nora Langenheim; [2018]
    Nyckelord :Vetenskapligt skrivande; diskurs; explicit; implicit; kompetens; kunskap; läroböcker;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vetenskapligt skrivande i tre läroböcker för ämnet svenska på gymnasiet. Detta görs mot bakgrund av den debatt som pågått sedan tidigt 70-tal där elevers och studenters bristfälliga skrivförmåga diskuterats. LÄS MER