Sökning: "källkritik läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden källkritik läromedel.

  1. 1. Hur man bevisar historia : En kvalitativ innehållsanalys av fem läroböcker i historia på gymnasiet och dessa framförande av historiska källor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Marcus Tingström; [2023]
    Nyckelord :Source management; source criticism; historical consciousness; learning materials; textbooks; history teaching; historical thinking; Källhantering; källkritik; historiemedvetande; läromedel; läroböcker; historieundervisning; historiskt tänkande;

    Sammanfattning : A central aspect of Swedish history teaching is to develop one's ability to use history and to develop historical awareness. As a support for the teacher, there are several different textbooks, but the content may differ in terms of both factual knowledge and methods. LÄS MER

  2. 2. Vad är källkritik enligt moderna läromedel? : En innehållsanalys av läromedel till kursen samhällskunskap 1b

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Adil Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Källkritik; läromedel; samhällskunskap; source criticism; information evaluation; critical literacy; textbooks; civics education; social studies;

    Sammanfattning : This project degree essay aims to analyze the ways textbooks made for the Swedish upper secondary school course samhällskunskap 1b [Social studies, 1b] describe the Swedish concept of källkritik [source criticism and information evaluation]. The essay uses theories formulated by prominent Swedish authors on the subject – as well as the National Agency for Education’s (Skolverket) guidelines – to perform a content analysis on textbooks produced by the biggest teaching material producers in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Går det att lita på våra läromedel? : En läromedelsanalys i svenska för årskurs 6 utifrån det centrala innehållet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Andersson; Linnea Hammarström; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsgranskning; Grundskola; Innehållsanalys; Svenska; Lgr11;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera läromedels innehåll för årskurs 6, i förhållande till svenskämnets centrala innehåll för årskurs 4-6 i Lgr11 och i relation till de fyra ämneskonceptionerna i svenska. De frågeställningar som studien utgår ifrån är: 1) Hur fördelas det centrala innehållet i svenska i läromedel? 2) Hur representeras det centrala innehållet i läromedelsuppgifterna? De teoretiska ramarna för studien är fyra ämneskonceptionerna i svenska som utgörs av färdighetsämnet, litteraturhistoriska ämnet, erfarenhetspedagogiska ämnet och svenska som demokratiämne. LÄS MER

  4. 4. Landsfader eller tyrann? : Användandet och framställningen av Gustav Vasa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Svensson; [2019]
    Nyckelord :Gustav Vasa; historiebruk; historiekultur; populärkultur; minneskultur; utbildningskultur;

    Sammanfattning : På vilket sätt historia brukas är ett viktigt fält att vetenskapligt forska om. Vi lever i en digitaliserad värld där vi exponeras regelbundet för sociala medier, matas kontinuerligt med ny information; således har ämnet källkritik numera övergått till att bli oerhört essentiellt. LÄS MER

  5. 5. Källa på det? : En undersökning av källkritik i läromedel för Samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jesper Wallgren; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER