Sökning: "källkritik prov"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden källkritik prov.
1. Medborgarkunskaper eller faktakunskaper? : En textanalys av aktualiteter och kunskapsideal i de nationella proven i samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie studeras vilket innehåll som inkluderas i de nationella proven i samhällskunskap förårskurs 9 mellan åren 2013 och 2016, och vad det kan säga om syftet med innehållet. Syftet medstudien är att studera de kunskapsideal som kommer till uttryck i de nationella proven isamhällskunskap, med ett särskilt fokus på aktualiteter som ett innehåll i ett kunskapsideal, i relationtill konkurrerande kunskapsideal. LÄS MER
2. ”Källa A är ganska trovärdig eftersom det är en förstahandskälla”- En studie av elevsvar från källkritiska uppgifter i det nationella provet i historia
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i huvudsak undervisas utifrån en samhällsvetenskaplig källkritik i historieämnet. Detta beror bland annat på att historielärare arbetar ämnesöverskridande med ämnen som svenska och samhällskunskap där den samhällsvetenskapliga källkritiken används. LÄS MER
3. ”Man kan ta reda på mycket och får leka lite detektiv” : En studie om elevers uppfattningar kring att arbeta med källor i historieämnet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Detta är en kvalitativ och beskrivande studie kring hur elever uppfattar att arbeta med historiska källor. Studien beskriver även hur förutsättningarna för och uppfattningarna om en god historieundervisning i skolan har förändrats och hur dagens förutsättningar ser ut. LÄS MER
4. Kritiskt tänkande
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Läroplanen för grundskolan och förskoleklassen menar att det är viktigt att eleverna förhåller sig kritisk till fakta och lär sig inse att olika val medför konsekvenser. Gunilla Svingby anser att kritiskt tänkande bör genomsyra all undervisning i skolan vilket författarna i detta arbete håller med om. LÄS MER
5. Nyhetsmedierna och Göteborgskravallerna : en fallstudie av ideologi, indoktrinering och social reproduktion i svenska nyhetsmedier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Problem bakgrund För sociologin borde massmedierna vara ett ytterst relevant forskningsobjekt, dels för att spåra och avtäcka samspelet mellan rådande diskurser i samhället och mediernas påverkan på dessa, men också för att studera institutionen som sådan, vilka roller spelar den i samhällstrukturen och i vilket beroendeförhållande står den till olika förekommande fält som ekonomi, politik och vetenskap? Speciellt frågorna kring makt, ideologiproduktion och social och kulturell reproduktion borde vara av särskild vikt för sociologin. Trots detta verkar få studier i Sverige vara gjorda med den inriktningen. LÄS MER