Sökning: "källkritik undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden källkritik undervisning.

  1. 1. Möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativ AI i filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fritz-Anton Fritzson; [2024]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI inom filosofiutbildning; Generativ AI; filosofididaktik; AI och individanpassning av undervisning; AI och tillförlitlighet vid examinationer; AI och kritisk tänkande;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks och analyseras några möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativa AI-verktyg såsom ChatGPT ur filosofilärarens perspektiv med fokus på filosofiämnet i gymnasieskolan. Bland möjligheterna avhandlas individanpassning av undervisningen och bland utmaningarna källkritik och kritiskt tänkande och hur läraren säkrar tillförlitligheten vid examinationer i ljuset av fenomenet generativ AI. LÄS MER

  2. 2. Medier och medborgarskap i en digitaliserad värld : En strukturerad litteraturstudie om metoder, fördelar och utmaningar gällande undervisning i medielitteracitet

    L2-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Simon Hedengren; [2024]
    Nyckelord :litteraturstudie; medielitteracitet; medie- och informationskunnighet; digital kompetens; källkritik; pragmatism; medborgarskap;

    Sammanfattning : Den digitala världen utvecklas i rask takt, och elever i dagens skola spenderar mycket tid på mediala plattformar. Trots att styrdokument fastslår att samhällskunskapsundervisningen ska utveckla de kompetenser som elever behöver för att navigera detta har undervisningen inte följt med i utvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Struktur, relevans och effektivitet : En studie om läroboksanvändningen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Victor Cegrell; Joel Sörsäter; [2024]
    Nyckelord :Lärobok; kunskapsemfas; undervisning; samhällskunskap; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa kunskap om lärares användning av läroboken inom gymnasieämnet samhällskunskap för årskurs 1. Detta undersöks genom att analysera 57 lärares svar på en enkät som vi utformat. LÄS MER

  4. 4. "Varför blir trollet arg?" : Förskollärares resonemang kring att stötta barns utveckling av kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Edeborg; Linnéa Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; kritisk literacy; självförtroende; informationssamhälle; källkritik; barns utveckling; undervisning; konflikthantering; barns behov;

    Sammanfattning : Barn lever i ett informationssamhälle där de redan i tidig ålder behöver ta ställning till vad de möter i olika medier, något som kan vara nog så svårt även för vuxna. I detta arbete avhandlas barns utveckling av kritiskt tänkande. LÄS MER

  5. 5. Historiska källor på mellanstadiet : En studie om hur historielärare samtalar om och arbetar med källor i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robert Lorentzen; [2023]
    Nyckelord :Historiska källor; historiskt källmaterial; källkritik; historisk tänkande; historieundervisning; historielärare; absolut källkritik.;

    Sammanfattning : The encounter with historical artifacts can spark historical questions and create a connection to the past, arousing curiosity and a desire to understand the historical context. This power can be harnessed in history education, where learning to question, interpret, and use historical sources is essential to developing historical literacy. LÄS MER