Sökning: "källsortering barn"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden källsortering barn.

  1. 1. Sopsortering bland flerbostadshus i Östersunds kommun : Miljöstrategiskt arbete som kan öka andelen sorterat avfall

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Fanny Näslund; [2021]
    Nyckelord :Behaviour; Waste management; Circular economy; Waste; Waste for combustion; Sustainable development; Beteende; Källsortering; Cirkulär ekonomi; Avfall; Avfall till förbränning; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : År 2019 samlades 4 818 510 ton avfall in i Sverige. Av det sorterades 50% som avfall till förbränning och användes därmed till energiåtervinning. LÄS MER

  2. 2. "Hållbar utveckling- det är inget man kan välja bort” : En kvalitativ studie av förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Sundin; Fatima Sharif; [2021]
    Nyckelord :Diskurs; förskola; hållbar utveckling; klimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. Då hållbar utveckling är ett nytt begrepp i den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö18) (Skolverket, 2018) fann vi det av intresse att undersöka hur begreppet får betydelse av förskolepedagoger och hur dess betydelse omsätts i olika praktiker. LÄS MER

  3. 3. "Jag tycker att folk kan slänga ett skräp i soptunnan för det är trevligt" : En studie om förskolebarns tankar kring hållbar utveckling och hur de uppfattar sig delaktiga i detta arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Amanda Öbom; Jennifer Liirus; [2019]
    Nyckelord :Children s perspective; recycling; waste; pre-school; sustainable development; Barnets perspektiv; avfallshantering; förskola; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studiens bakgrund ligger i det faktum att hållbar utveckling är en allt mer relevant fråga i dagens samhälle och detta syns både i läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) och i politiska beslut på såväl nationell som multinationell nivå. Detta i form av ökade medel till arbetet med hållbar utveckling i Sverige samt de globala målen som tagits fram av FN (Regeringskansliet, 2019; UNDP, 2017). LÄS MER

  4. 4. Barn som framtidens planetära förvaltare? : Ett kartograferande av förskolebarns delaktighet i arbetet med hållbar utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Hylberg; [2017]
    Nyckelord :Förskoledidaktik. Lärande för hållbar utveckling. Gilles Deleuze och Felix Guattari. Rhizomatisk filosofi. Kartografi. Artikulationslinjer. Självdifferentiering.;

    Sammanfattning : De senaste åren har intresset för hållbar utveckling ökat markant där källsortering, ekologisk mat och plastbantade förskolor kan ses som ett resultat av det omfattande samhälleliga intresset. Syftet med denna studie hämtar inspiration från dessa ingångar och då utifrån barns delaktighet i arbetet med hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. Kemi med inriktning för hållbar utveckling i förskolan : Hållbar utveckling – meningsfullt lärande om källsortering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Marcus Lennemyr; [2015]
    Nyckelord :Meaningful education; Sustainable development; Chemistry; Pragmatic perspective; Preschool; Meningsfullt lärande; Hållbar utveckling; Kemi; Pragmatisk perspektiv; Förskola;

    Sammanfattning : Den här studien inriktar sig på hur förskollärare jobbar med ämnet kemi. Inom ämnet kemi kommer fokus att ligga på utbildning inom hållbar utveckling och hur förskollärarna skapar en intressant och meningsfull utbildning för barnen. LÄS MER