Sökning: "kändisar ideal"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kändisar ideal.

  1. 1. “Framställs helt onyanserat som ett monster” : Hur kända svenska män som anklagats för sexualbrott porträtteras i media

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Ina Broström; Alexandra Bråten; Sara Tecsi; [2021]
    Nyckelord :Sexual crimes; Criminology; Content analysis; Media; Celebrities; Victims; Perpetrators; Sexualbrott; Kriminologi; Innehållsanalys; Media; Kändisar; Offer; Förövare;

    Sammanfattning : This study analyzed newspaper articles written about five famous Swedish men who in recent years have been accused of different types of sexual crimes. These men were Paolo Roberto, Martin Timell, Göran Lambertz, Jean-Claude Arnault and Soran Ismail. LÄS MER

  2. 2. Självförverkligande - På ett manligt sätt. En kvalitativ studie om unga mäns identitetsskapande och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Carolina Bengtsson; Johanna Nilsson; Sandra Lindqvist; [2019-02-07]
    Nyckelord :Identitetsskapande; Instagram; sociala medier; självpresentation; unga män; online; offline; symbolisk interaktionism; sociala jämförelse teorin; välbefinnande; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka unga mäns upplevelser, uppfattningar och erfarenheter kring identitetsskapande och självpresentation på Instagram Teori: Identitetsteori, Symbolisk interaktionism, Sociala jämförelse teori Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer Material: Fyra semistrukturerade fokusgruppsintervjuer á 16 personer totalt Resultat: Studien fastslår att unga män använder Instagram för att följa vänner, kändisar och profiler men även i syfte att presentera en idealbild av sig själv i form av marknadsföring. Unga mäns användning skiljer sig åt där vissa tycks vara mer frekventa användare än andra. LÄS MER

  3. 3. Kändiskult, sekt eller religion? : En kvalitativ och beskrivande studie av hur scientologikyrkan framställs i två dagstidningar och två kvällstidningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Johanna Granander; Jennifer Berg Eidebo; [2016]
    Nyckelord :Diskursanalys; kändisar; massmedieretorik; Narconon; scientologi; scientologibibeln;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken bild som förmedlas av scientologin i svenska medier. 40 nyhetsartiklar från fyra svenska rikstäckande tidningar analyseras. LÄS MER

  4. 4. “Älska dig själv, men glöm inte sminket…” En kvalitativ studie av tidningen Julias innehåll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emma Andreasson; Julia Clausén; [2014-08-26]
    Nyckelord :Tidningen Julia; könssocialisation; heteronorm;

    Sammanfattning : Titel: “Älska dig själv, men glöm inte sminket…” En kvalitativ studie av tidningen Julias innehåll Författare: Emma Andreasson och Julia Clausén Handledare: Malin Sveningsson Sidantal: 41 sidor Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete. Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) Göteborgs universitet. LÄS MER

  5. 5. Mode, skönhet, och kändisar

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jacob Ekberg; Dennis Bohman; [2013]
    Nyckelord :media; kommunikation; ideologi; veckorevyn; frida; veckotidningar; månadstidningar; kvalitativ analays; skönhetsideal; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : In this essay, we research the ideal way to look and behave seen from two of Sweden's largest weekly magazines intended for young women, Veckorevyn and Frida. In our study we cover two issues of these respective magazines. LÄS MER