Sökning: "kändisar påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kändisar påverkan.

  1. 1. Influencers trovärdighet hos generation Z : En kvalitativ studie om influencers trovärdighet och dess påverkan på undvikande beteende samt varumärkesundvikande hos Generation Z i Sverige, Kanada, England och Saudiarabien.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Rania Taras; Suaad Ismail; [2023]
    Nyckelord :Influencer; generation z; trovärdighet;

    Sammanfattning : De senaste tjugo åren har teknologins utveckling påverkat människors liv enormt och medfört en kraftig tillväxt av sociala medieplattformar. På sociala medier hittar man influencers som är individer som konstruerar lockande innehåll på olika sociala medieplattformar. LÄS MER

  2. 2. "...I have a purpose..." : En analys om hur kända personer pratar om sin psykiska ohälsa i podcasts

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Maja Nilsson; Amanda Nordin; [2022]
    Nyckelord :Mental illness; celebrities; stigma; Goffman; media; public attitudes; thematic analysis; Psykisk ohälsa; kändisar; stigma; Goffman; media; allmänhetens attityder; tematisk analys;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i kändisars förmedlade erfarenheter av egenupplevd psykisk ohälsa i podcasts syftar denna studie till att belysa hur kändisar pratar om sin psykiska ohälsa i sociala medier. Den här studien baseras på material från 10 intervjuer med kändisar och har inhämtats från sex olika podcasts: Ångestpodden, Framgångspodden, Söndagsintervjun i P1, Helt ärligt med Sebastian Stakset, Värvet och Talk to me. LÄS MER

  3. 3. Hur inflytelserika är kändisar och hur påverkas jag? : En kvantitativ studie om konsumenters köpintentioner vid användning av celebrity endorsement.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Emelie Ekström; Jonathan Fåglefelt; Rebecca Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Celebrity endorsement; purchase intentions; attractiveness; trust; familiarity; publicity; Celebrity endorsement; köpintentioner; attraktivitet; förtroende; förtrogenhet; publicitet;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Vilka faktorer påverkar köpintentioner hos konsumenter vid användning av celebrity endorsement? Vilken av de faktorerna har störst påverkan på konsumenternas köpintentioner? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som har en påverkan på konsumenters köpintentioner till företag vid användning av celebrity endorsement. Studien ämnar att analysera vilken av faktorerna som har större påverkan på köpintentioner. LÄS MER

  4. 4. Kändisars varumärke förstärker reklam : Påverkan av kändisars och företags varumärken i reklam

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Wilma Lundblad Molin; [2020]
    Nyckelord :Kändisar; reklam; varumärke; företag; co-branding;

    Sammanfattning : Denna uppsats kommer att handla om kändisars varumärke samt företagsvarumärke och hur detta används i reklam för att nå fram till publiken och skapa enmening med reklamfilmen. Syftet med uppsatsen är att förstå hur två varumärken kansamspela för att skapa en trovärdig reklam. LÄS MER

  5. 5. En uppsats som skiljer sig : en kvalitativ innehållsanalys av kvällstidningarnas rapportering om svenska kändisars skilsmässor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Hanna Jangenfält; Elin Nittmar; [2018]
    Nyckelord :Gestaltning; kvällstidningar; kändisar; skilsmässa; sociala medier; tvåsamhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Snabbhet och attraktionsvärde är två faktorer som värderas högt i nyhetsurvalet på dagens konkurrerande mediemarknad. Vad tidningsredaktionerna väljer för innehåll och hur detta porträtteras är därför intressant att studera. De senaste åren har flera svenska kända pars skilsmässor uppmärksammats i kvällspressen. LÄS MER