Sökning: "kändisskap"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet kändisskap.

  1. 1. Provokation i samtida marknadsföring : en diskursanalys av traditionell svensk nyhetsmedias rapportering av Balenciagas kampanj Gift Shop

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Fredrik Rudolfsson; Lisa Ericsson; [2024]
    Nyckelord :Diskurs; McCracken; kändisskap; provokation; moral; Balenciaga; Social Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Vanställd och vilseledande : En kvalitativ studie av kändisskap och kosmetiska ingrepp utifrån Madonnas mediehändelse under februari 2023

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :William Sjöberg Dietsch; [2023]
    Nyckelord :Celebrity; cosmetic procedures; Madonna; cloning culture; pariah femininity; social media; netnography; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The media event following Madonna's guest hosting of the 65th annual Grammy awards of 2023 presented extensive material concerning the topic of Madonna and her alleged cosmetic procedures. Therefore this essay aims to identify and understand the different narratives, opinions and values that were expressed on the topic of Madonna and her alleged cosmetic procedures in this media event. LÄS MER

  3. 3. “I suppose if it ́s Kim K I like blondes” : En kvalitativ analys av Kim Kardashians Instagram ur ett genus-, kändisskap- och maktperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Charlie Hedberg; Clara Klingstedt; [2023]
    Nyckelord :Kim Kardashian; celebrity; gender; power; Instagram; intersectionality; marketing;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the portrayal of Kim Kardashian based on the images taken for the interview in Interview Magazine, as well as how the portrayal can be understood based on the intersection between gender, celebrity and power perspectives. The study also examines the comment section of the post that Kim Kardashian published on her Instagram page in conjunction with the interview in order to find out how her followers reacted to the pictures. LÄS MER

  4. 4. Syns man så finns man : En studie om reklamfilmens påverkan på artistens personliga varumärke

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexander Palmér Guiance; [2022]
    Nyckelord :sell out; image; reklamfilm; reklammusik; personligt varumärke; artist;

    Sammanfattning : Denna studie belyser effekterna på musikartisters personliga varumärken i samband med att artisternas musik finns med i reklamfilm. Detta görs genom semistrukturerade intervjuer med ett antal musikartister med olika erfarenhet och framgång som upplåtit sina verk till reklamfilm. LÄS MER

  5. 5. Medias makt och jämställdhet : En kvalitativ innehållsanalys av hur svensk nyhetsmedia gestaltar genus inyhetsrapporteringen rörande kändisar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Runqvist; [2021]
    Nyckelord :Gender Stereotypes; fame; Swedish news media; inequality; power structure; gender roles; Genusstereotyper; kändisskap; svensk nyhetsmedia; jämställdhet; maktstruktur; könsroller;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with a sociological understanding of how Swedish news media contribute to “doing” and maintaining gender in society as a result of their choices in the media around high profile people (“celebrities”). Previous research has studied gender and the media from other angles, but mostly focused on the fact that women are subordinate to men, rather than questioning how that is maintained by the media. LÄS MER