Sökning: "känna sig som en del av gruppen"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden känna sig som en del av gruppen.

  1. 1. Jag tänker att inkludering kanske inte ser likadan ut för alla barn : En kvalitativ intervjustudie om barns inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Monika Poltorak; Sandra Sliwonik; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; sam-varo; sam-verkan; pedagogiskt förhållningssätt; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare samtalar om och tillämpar sitt arbetssätt för inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Studien har utförts genom semistrukturerade intervjuer av verksamma förskollärare på fem olika förskolor i Stockholm. LÄS MER

  2. 2. “Idrottens himmel eller helvete” : Elevers föreställningar om undervisning i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Marion Thinsz Jansson; [2024]
    Nyckelord :Deltagande; föreställningar; idrott och hälsa; motivation; self-determination theory;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers föreställningar om ämnet idrott och hälsa och hur de föreställningarna kan kopplas till motivationen för att delta i ämnets centrala innehåll. Då cirka sex procent av alla barn och ungdomar deltar sällan eller aldrig i skolans undervisning i idrott och hälsa (Dartsch, Norberg & Pihlblad 2017) eftersträvas mer kunskap om ungdomars föreställningar om ämnet. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande undervisning - Ja, men hur får vi till det? : En intervjustudie med grundskollärare utifrån en specialpedagogisk infallsvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tanja Sandström; Lina Ullerstam; [2023]
    Nyckelord :fokusgruppsamtal; gemenskap; gemenskapsorienterad inkludering; inkludering; samarbete;

    Sammanfattning : För att alla elever ska känna sig delaktiga i skolan behöver undervisningen vara inkluderande. Syftet med studien var att, genom fokusgruppsamtal, undersöka hur några lärare berättar om sitt arbete med inkluderande undervisning, och hur undervisningen skulle kunna utvecklas mot en gemenskapsorienterad inkludering. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om språkutveckling och inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Eva Triantafyllidou; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkutveckling; inkludering; kommunikation; förskola; barn; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på hur förskollärare kan arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling och inkludering i förskolan. För att få fram ett resultat har jag gjort fyra kvalitativa intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER

  5. 5. TRANSPORTFATTIGDOM – EN VERKLIGHET FÖR UNGA VUXNA? : En studie om unga vuxna och deras beroende av kollektivtrafiken i Örebro kommun

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :William Dahlin; Edvin Gau; [2023]
    Nyckelord :Transportfattigdom; Social hållbarhet; Mobilitet; Tillgänglighet; Trygghet; BRT;

    Sammanfattning : Örebro stad står inför en kraftig befolkningstillväxt och i takt med detta blir transportmöjligheter och kollektivtrafiken allt viktigare för att möjliggöra resor inom staden och samhället. En särskild utsatt grupp för kollektiva resor är den sociala gruppen unga vuxna. LÄS MER