Sökning: "känneteckensanvändning"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet känneteckensanvändning.

  1. 1. Användande av annans varumärke i marknadsföring – Ensamrättens omfattning i ljuset av varumärkesrättens funktionslära

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Maria Dürnel; [2015]
    Nyckelord :varumärkesrätt; varumärkesanvändning; varumärkesintrång; intrångsbedömning; funktionsläran; varumärkets funktioner; ursprungsangivelsefunktionen; marknadsföring; jämförande reklam; användande; åberopande; kommersiellt samband; legitimt intresse; känneteckensanvändning; Business and Economics; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett område som på senare tid varit föremål för många diskussioner både inom svensk och europeisk varumärkesrätt är användandet av annans varumärke. Diskussionen har kretsat kring en utvidgning av ensamrätten genom en så kallad "ny varumärkesanvändning" och EU-domstolens erkännande av allt fler varumärkesrättsliga funktioner. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesparodier Om utrymmet för parodierande användning av annans kännetecken i svensk rätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sandra Andersson; [2003]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärket är idag att betrakta som en självständig tillgång av stor ekonomisk betydelse för sin innehavare. Dess värde är i stor utsträckning frikopplat från de produkter märket används för, ett faktum som bl. a. yttrar sig i att varumärkeslicensiering blir allt vanligare. LÄS MER

  3. 3. Otillbörlig marknadsföring av annans varumärke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Kamelia Behdjou Arshi; [2003]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett varumärke har olika funktioner som till viss del skyddas av både den känneteckensrättsliga lagstiftningen och marknadsföringslagen (MFL). Härvid brukar det talas om att ett varumärke har en särskiljnings-, ursprungs-, garanti- och reklamfunktion. LÄS MER

  4. 4. Känneteckensanvändning i Internets instrument; domännamn, metataggar och länkar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Pernilla Haglund; [2002]
    Nyckelord :IT-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : För att förenkla kommunikationen mellan företaget och konsumenterna använder de flesta företag varumärken. Varumärken används också av näringsidkare för att på olika vis påverka konsumenterna att välja just dennes produkt. LÄS MER

  5. 5. Olovlig känneteckensanvändning i metataggar - Är svensk lagstiftning tillräcklig?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Hedvig Nählinder; [2001]
    Nyckelord :Immaterialrätt; IT-rätt; Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Dagens känneteckensrättsliga skydd är medieoberoende, men är utformat med traditionella medier (t.ex. tryckt skrift, TV och radio) i åtanke. På senare år har Internet vunnit mark som informationskälla och kommersiellt verktyg och känneteckensanvändning på Internet har skapat en rad nya juridiska problem. LÄS MER